Dagens PS

Nya influenser på Aller – storsatsning omformas

infuencers
Svårt att få lönsamhet på influencer-sidan. Nu skär Aller ned. (Foto: Pixabay)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 18 dec. 2023Publicerad: 30 nov. 2023

Aller skär ner på influencers. Av 100 profiler behåller man endast tio. Detta då satsningen bedömts som ”tidskrävande och olönsam”.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När Aller publicerade texten med rubriken ”Aller media värvar nya influencers” var tonläget glatt och optimistiskt.

Då handlade det om att bolaget knutit Amelia Widell, Emma Unckel, Linn Eklund och Alexandra Kamperhaug till sig.

”Ökar kraftigt”

En ganska typisk influerarbredd – en inom inredning och en vardera inom skönhet, mode och träning.

”Försäljningen på våra starka varumärken ökar kraftigt och det är glädjande att vi nu har en organisation som kan hantera alla förfrågningar”, sade Hannah Sjöström, ansvarig för influencermarknadsföring hos Aller media, då.

”Hela sajterna växer” och ”alla bloggare ökar sin trafik”, var budskapet vilket hade sin förklaring.

”Inspirerande influencers med relevant content kan alltid nå ny publik”, slog Hannah Sjöström fast.

ANNONS

Senaste nytt

Kapar 90 procent

ANNONS

Nu får de söka publiken någon annanstans.

Mediebolaget Aller går från att vara agent åt 100 profiler till att omprioritera dem till tio.

Om än med distinktionen att inga samarbeten med profiler avslutats. Istället har Aller valt att prioritera ned att sälja på profilernas egna kanaler.

Det skriver Sara Forsberg, kommersiell chef på Aller, i ett mejl till Dagens PS.

Hon understryker även att agentdelen nu skalas upp, och att de kvarvarande samarbetena fördjupas.

Bonnier och Aller media har varit två av de mediehus som startat influenceravdelningar och satsat stora belopp.

En tuff marknad har dock gjort det svårt att nå svarta siffror.

Influencers får ta smällen

ANNONS

Aller har haft svårt att hitta en lönsam väg på influence-sidan och tar nu konsekvenserna.

Det sker samtidigt som hela koncernen gör stora förändringar för framtiden.

All redaktionell verksamhet har flyttats till Stockholm, i september försvann 30 tjänster, bland annat inom teknik, och i oktober slopade Aller sin satsning på e-handel, sammanfattar Breakit.

”Såg ingen möjlighet”

Influencer-avdelningen byggde Aller upp med start 2018. Nu lägger förändrar man alltså agentdelen i stort.

“Det var tidskrävande, med låg lönsamhet och vi såg ingen möjlighet att skala upp utan att lägga mer tid. Vi vill hellre fokusera på ett urval av större profiler där vi ser potential att utveckla långsiktiga samarbeten”, säger Sara Forssberg till Breakit.

Läs även:

AI-influencers – ett skrämmande fenomen – Dagens PS

ANNONS

Shoppingberoende uppmanar influencers att shoppa mindre – Dagens PS

Mäktiga influencers tiger om klädtillverkare – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS