Lönsamma familjeföretag kan vara guldgruvor. Experterna varnar och ger råd till den som går i säljtankar.

ANNONS

Familjeföretag, välskötta sådana, är heta för bland annat privata investmentbolag och noterade företag.

Nu råder det rusning att komma åt guldkornen och samtidigt är det många som går i säljtankar, enligt Helena von der Esch, senior rådgivare och familjeföretagsexpert på förmögenhetsrådgivaren Burenstam & Partners.

”Det finns ett enormt intresse för att titta på att sälja familjeföretag. Men det är en annorlunda resa än för entreprenörer som startar bolag med visionen att sälja vid lämplig tidpunkt och bygga en förmögenhet”, säger hon till Di.

Inför en säljprocess bör alla ägare, inklusive familjer, enligt henne fråga sig om de är lämpade som ägare och ”klarar man inte omställningen till framtidens krav är det klokt att titta på en annan lösning, till exempel en ny ägare.”

Lämplig värdering 

Det gäller också att företaget värderas i vad samtliga involverade känner sig bekväma med, menar hon.

”I princip sätter man en prislapp på det emotionella värdet i att inte längre äga företaget i familjen.”

Transaktionsrådgivaren Katarina Ikonen pekar på att det tar två till tre år av förberedelser för att göra företaget säljredo, med processer som ska dokumenteras och avtal som ska finnas på plats.

ANNONS
ANNONS

Helena von der Esch ger rådet att inte sälja mer än 49 procent av bolaget ”till skickliga investerare som kan hjälpa till att utveckla och ställa om företaget till framtidens krav”.

Läs även: Svenska familjeföretag klarade pandemin med bravur [Dagens PS]