Nästan tre fjärdedelar av de svenska importföretagen har stora problem med sina leveranskedjor, visar en enkät gjord av Svenskt Näringsliv. En tiondel av dem funderar på att flytta tillbaka produktionen till Sverige. 

ANNONS

73 procent av de svenska importföretagen som deltagit i Svenskt Näringslivs företagarpnael säger att de upplever större problem med leveranskedjorna än normalt.

Kinesiska pandeminedstängningar fortsätter att slå mot produktion och transport. Hamnar tvingas stänga ned och det blir problem med containerfartygen.

”Först hade vi inga containrar alls. Nu är det för många på vissa håll och man kan inte lasta av i vissa hamnar”, säger Anna Stellinger, chef för internationella frågor på Svenskt Näringsliv.

Importföretag möter högre priser

Förseningar är det som drabbar leveranserna allra tydligast. Samtidigt stiger dessutom en del priser, vilket tre gånger så många företagare uppger som ett problem jämfört med ett år tidigare.

40 procent av importföretagen upplever att det råder brist på varor och tjänster och 48 procent påverkas av stigande priser.

För att hantera problemen har många företag ökat lagerhållningen och använder fler olika leverantörer. Vissa företag funderar på att flytta produktionen från t ex Asien till Europa. .

ANNONS
ANNONS

”Lite knappt en tiondel av företagen har eller funderar på att flytta produktion till Sverige, medan ungefär lika många vill ta hem produktion till Europa”, säger Stellinger.

Läs också:

Rådet: Sälj aktier i H&M och Electrolux [Dagens PS]
Halvledarbrist sänker Volvo Cars vinst [Dagens PS]