Karl Sjöblom, medgrundare av Iplaysport, om hur han fått bolaget att växa och hur de ska erövra allt från fotbolls- till e-sportvärlden.

ANNONS

I Veckans Entreprenör lyfter vi entreprenörer, innovatörer och företagsledare som som ritar om kartan över svenskt näringsliv. I artikelserien får du träffa personerna bakom nya, spännande startups och ta del av deras bästa tips för hur man lyckas.

Vem är du?

”Jag är en driven och social person som absolut inte trivs i en förvaltande arbetsroll. Jag älskar när någon säger att ’det där går aldrig’, det gör det nämligen nästan alltid om man bara ger sig den på det. Jag har provat på att jobba i amerikansk, svensk och japansk bolagskultur och har alltid haft en dröm om att bygga något eget från grunden…”

Berätta om företaget

”Iplay Sport lanserades i januari 2016 i samband med EM i handboll i Polen. Vi hade då skrivit avtal med åtta spelare, 7 stycken i herrlandslaget samt Bella Gulldén i damlandslaget. Dessa kallar vi våra ’superusers’ och de hjälper oss i marknadsföringen genom att ge oss bilder på sig själva som vi sedan gör om till riktigt coola bilder och som de sedan lägger upp på sina existerande sociala medier med uppmaningen att deras följare ska följa dem på Iplay Sport från och med nu.”

Hur fick ni idén?

”Idén till Iplay Sport fick min medgrundare Per Malmqvist när han själv var professionell handbollsspelare och klubben som han spelade för plötsligt gick i konkurs. Per, som var duktig (snäppet under landslagsnivå), tänkte att han borde kunna få ett kontrakt utomlands men upptäckte snabbt att utan en agent och ett kontaktnät ute i Handbollseuropa så var det inte helt enkelt. Tanken på att skapa ett nätverk för handbollsspelare – och idrottsprofiler – föddes med lite kringliggande tjänster som han såg behov av.”

Vad blir nästa steg?

”Nyligen sjösatte vi de tre första så kallade marknadsplatserna i appen: kapitalrådgivning, jobbförmedling samt försäkringsrådgivning och kort efter det lanserade vi fotbollsdelen, vilket är en enormt viktig lansering då det är världens största sport, både sett till utövare och fans.”

”Om en månad lanserar vi en ny kommunikationsplattform inom Iplay Sport, något som vi vet att klubbar och lag har ett problem med idag. Vi gör det möjligt att både chatta, skicka material samt sköta en hel del administrativa uppgifter som närvaro rapportering etc. TeamChat, som produkten heter, kommer att finnas i en gratisvariant samt en premiumversion.”

ANNONS
ANNONS

”Summa summarum kan man säga att nästa steg är tillväxt och expansion. Nu vet vi att plattformen funkar, fyller ett verkligt behov och planen har ju alltid varit att täcka all sport. Så efter sommaren kommer hockey och innan året är slut ska vi även introducera e-sport.”

Bästa entreprenörstips?

”Gör din läxa! Med det menar jag att man säkerställer att produkten har ett berättigande på marknaden och verkligen löser ett problem samt att folk är villiga att betala för att få det löst.”

Värsta fallgropen?

”Tyvärr så tråkigt som att hålla fokus. Det är oerhört lätt att bara sväva iväg och göra massa roliga saker som man tror kan vara bra. Det gör inte bara att man kanske släpper saker som inte är helt testade och säkrade utan det gör också att pengarna förbrukas i en enorm takt.”

Finansiering – vad bör man tänka på?

”Vi har stoppat in enorma pengar och tid själva men har även tagit in en hel del riskkapital från ett antal aktörer. Vi fick tidigt stöd av Almi, som var ovärderligt för utvecklingen av produkten. Sen har vi Entreprenörskapital från Göteborg, EHRA AB, ett antal privatpersoner och affärsänglar samt att vi har fått några av världen bästa handbollsspelare att investera i bolaget. Nu när vi lanserar fler sporter så erbjuder vi ett antal handplockade stjärnor från respektive sport att köpa in sig. Vi tror stenhårt på att få med oss ägare som förstår Iplay Sports affärsidé och har egen erfarenhet av vad det är vi vill bidra med till sporten och atleterna. De har dessutom ett kontaktnät som är viktigt för vår spridning. Som entreprenör bör man alltid ha en plan med varje investerare och det är viktigt att ha kollat av deras plan med sin investering gällande önskemål om exit, om de går med i kommande rundor samt om de har andra investerare som de kan introducera. Det är skillnad på pengar och pengar, helt enkelt.”

Var ser du dig själv och företaget om fem år??

”Jag ser Iplay Sport som den givna plattformen för alla inom sportens näringskedja. Oavsett om man är atlet, sponsor, tillverkare, tjänsteleverantör eller fan av sport, så ska man finnas på Iplay Sport. Vi har introducerat en lång rad av sporter och behöver inte ’lansera’ sport efter sport utan får en naturlig och organisk tillväxt av utövare från olika sporter. Personligen har jag kanske kommit en bit från det operativa arbetet och jobbar mer med affärsutveckling.”

Vem borde bli nästa ”Veckans entreprenör” – och varför?

Magnus B Svensson på Weesteer. Ett spännande bolag – som vi samarbetar med – med en produkt som har enorm potential.”

ANNONS
ANNONS

Namn: Karl Sjöblom
Yrke: Medgrundare och operativ chef för Iplay Sport
Ålder: 44 år
Bor: Kungälv
Civilstånd: Singel
Gör helst (fritid): Spelar golf, åker skidor, tränar (alla former), jagar, lagar och äter god mat med vänner.
Gör helst inte: Sover.
Det vet ingen om mig: Vann guld i junior-SM med Lugi Lions 1993.

Följ Karl Sjöblom Iplay Sport på:

Iplaysport.se

Facebook

Twitter

Linkedin

LÄS OM TIDIGARE ”VECKANS ENTREPRENÖRER”:

ANNONS
ANNONS

”Jag har tagit för mig och varit promiskuös” [DagensPS.se] >

Han ökade resultatet 50 gånger om [DagensPS.se] >

Nobbade riskkapital – nu står kunder på rad [DagensPS.se] >

Beroende av tekniken: ”Det bor en geek i mig” [DagensPS.se] >

Mediterade med munkar – blev konstnärernas frälsare [DagensPS.se] >