Det nya svenska bolaget Eatable satsar på ”ghost kitchens” eller ”ghost restaurants”. Det är helt virtuella restauranger som får nya koncept.

ANNONS

Virtuella restauranger existerar enbart inom tjänster som Foodora, och nu satsar Amanda Kalderén och Emanuel Possnert, båda med bakgrund från Foodora, på en ny byrå – Eatable.

Konceptet går ut på sätta ihop restaurangkoncept med livsmedelsvarumärken – som sedan tillagas av  restauranger.

“Vi jobbade med varandra på Foodora. Jag har i princip varit med sedan lanseringen i Sverige och Emanuel kom dit senare. Sen på senare tid nu var vi med och drev avdelningen som jobbar med virtuella kök och koncept. Sen har vi känt att vi båda var i ett steg i livet där vi ville testa någonting nytt och vara lite mer oberoende”, säger Amanda Kalderén till Breakit. 

De första koncepten ska vara ute inom de närmaste veckorna.

“Just nu är det två företag som vi har långt gångna diskussioner med. Först ut är ett pizza-koncept som ska erbjuda de snabbaste och kanske billigaste pizzorna i Sverige med namnet Första hjälpen”, säger Emanuel Possnert till Breakit.

Snabblagade pizzor 

Det kommer vara enkla koncept att börja med. Pizzorna kommer i en färdig pizzabotten där restaurangen lägger till topping, och kommer ta ett par minuter att tillaga. Emanuel Possnert säger att ”det kommer finnas mycket rum för utveckling kring koncepten”.

”Vi vill att det ska finnas något för alla, men vill inte ha en för stor kostym tidigt. I början ska det vara enklare koncept där vi också kan känna av marknaden.”

ANNONS
ANNONS

Även Uber Eats började satsa på konceptet med virtuella restauranger under fjolåret.

Läs mer: JUST NU: Restauranger slipper 50-regeln