Creandum, Fredrik Cassels riskkapitalbolag, investerar nu i danska laddplattformen Monta. Elbilarna blir fler och fler, och Monta satsar på att bli ett operativsystem för laddmarknaden.

ANNONS

När danska Monta grundades för ungefär ett år sedan var tanken att skynda på utbyggnaden av laddnätet, och särskilt då utanför storstäderna. Mjukvaran ska göra det enklare för både företag och privatpersoner att ladda sina elfordon. Montas vd Casper Rasmussen säger till Sydsvenskan att man kan jämföra det med ett operativsystem för laddmarknaden. 

Fler ska sälja laddtid

Meningen är att fler ska kunna sälja laddtid, och att Montas plattform tar hand om administrationen. Man kan styra vem som får ladda, och på vilken tid, så till exempel restauranger och butiker kan bjuda sina kunder på laddtid. Andra kan sälja laddning när de egna fordonen inte behöver använda stationerna. Och användarna slipper flera olika appar, eller olika laddbrickor kopplade till betalkortet.

Redan från start har Monta lockat investerare. Pale Blue Dot, klimatriskkapitalfonden från Malmö, där bland annat Spotifygrundaren Daniel Eks Prima Materia och H&M-familjen Perssons Ramsbury Invest finns bland ägarna, var en av investerarna i företagets första runda som tog in 40 miljoner kronor förra våren.

”Sedan dess har marknaden för elbilar exploderat och en rad olika lösningar för laddning har dykt upp, där vi kan vara den som samlar dem”, säger Montas vd Casper Rasmussen till Sydsvenskan.

Creandum störst i senaste rundan

Nu satsar man vidare, och i den senaste finansieringsrundan hämtade man hem 150 miljoner. Den största investeraren i senaste rundan är svenska Creandum, som är känt för tidiga investeringar i till exempel Izettle, Klarna och Spotify.

Enligt Monta har man idag 4 000 laddplatser som betalar för tjänsten, och 18 000 bilägare som använder den. Eftersom varje laddplats inte ger mer än en månadsavgift på mellan 55 och 85 kronor eller en procentandel på såld el är intäkterna små – än så länge.

Det som krävs för lönsamhet är att företagskunderna – och elbilsanvändarna – blir fler. Monta satsar nu på expansion, främst på befintliga marknader i Norden, Tyskland och Storbritannien, men man har planer på att utvidga i två nya länder under året som kommer.

ANNONS
ANNONS

Läs även: Tre svenskar på listan över Europas bästa investerare [Dagens PS]

Läs även: Nu är det dubbelt så dyrt att ladda elbilen [Dagens PS]