Det blev en dyr rea för e-handelsföretaget Cdon i samband med årets Black Week. En av sajtens återförsäljare levererade aldrig de produkter som de hade tagit betalt för och kan ha begått ett bedrägeri. Nu får Cdon gå in och ersätta kundernas utlägg.

ANNONS

Det är företaget mobileshop.se som bara har levererat förseningsmeddelanden till sina kunder.

Istället för beställd elektronikhar kunderna fått en ursäkt och en rabattkod på 15 procent vid nästa köp. Men på Cdon:s sajt har varan istället blivit markerad som levererad och affären som avslutad, skriver Expressen.

En kund berättar för Aftonbladet att hans 12-åriga dotter hade sparat ihop över 6 000 kronor för att köpa en egen Iphone 11. Hon hittade en på Cdon och beställde den, men fick bara hem ett svart kuvert med förseningsmeddelandet.

”Det är fruktansvärt, hon är orolig och känner sig helt förkrossad”.

Kompenserar kunder

Enligt Cdon har återförsäljaren nu stängts av.Cdon har också bestämt att alla kunder som inte har fått sina leveranser ska bli kompenserade.

I ett pressmeddelande på sin hemsida skriver bolaget att återförsäljarens agerande bryter mot deras avtal och lovar förbättrade rutiner.

”Vi tar vår position som ledande nordisk handelsplats på stort allvar och av den anledningen kommer vi att se till att våra kunder blir fullt kompenserade. Vi vill att våra nuvarande och framtida kunder ska uppleva att det är säkert att shoppa på Cdon, och den här händelsen gör oss ännu mer beslutsamma om att värna kunderna och se till att återförsäljare på vår plattform granskas ännu närmare för att svara upp mot våra höga målsättningar”, säger Allan Junge-Jensen, vd för Cdon, i pressmeddelandet.

ANNONS
ANNONS

Cdon måste nu reservera 20 miljoner kronor i budgeten för fjärde kvartalet för att ersätta de kunder som antas ha blivit bedragna av återförsäljaren.

Läs också:

Se upp för bedrägerier på rean! Sex säkra tips [Dagens PS]
Black Friday-shopping minskade rejält i butiker [Dagens PS]