Bianca Ingrossos sminkföretag Caia har blivit fällda sexistisk reklam. Det gäller en bild på ägaren själv där hon framställs som sexobjekt, samtidigt som det är oklart vilken produkt hon marknadsför, enligt Reklamombudsmannen.

ANNONS

Flera gånger har influencern Bianca Ingrossos Caia Cosmetics anmälts till Reklamombudsmannen, RO. Sedan 2019 handlar det om tio fall varav sju slutat med en fällande dom, skriver Göteborgs-Posten. Fyra av de gånger som Caia har fällts har det handlat om sexistisk reklam. Den senaste fällningen gäller ett inlägg som har publicerats på Bianca Ingrossos Instagram-konto.

Reklamen visar henne själv snett bakifrån, klädd i en tajt kort klänning med bar rygg. Med ena handen applicerar hon ett läppstift och med den andra lutar hon sig mot en bil som står i vägkanten vid en åker, enligt anmälan.

Ingrosso har inte yttrat sig i fallet

Caia Cosmetics själva säger till RO att de tycker att bilden är väldigt vacker och att annonsören blivit både ledsen och förvånad över att någon tolkar den som sexistisk.

Men Sveriges Kvinnolobby, organisationen som anmälde reklamen, menar att den marknadsförda produkten, alltså läppstiftet, knappt syns. Nämnden som fattar beslutet menar att posen är sexualiserande och att det i kombination med klädseln gör att Ingrosso framställs som ett sexobjekt samt att det saknar koppling till läppstift.

Gällande läppstiftsreklamen har Bianca Ingrosso fått möjlighet att yttra sig men har inte gjort det, enligt RO.

ANNONS
ANNONS

Övriga gånger som Caia Cosmetics fällts gäller tre fall där det inte varit tydligt nog att det varit reklam. Det hände senast i slutet av oktober efter en video på influencern Lovisa Worges instagram-konto.

Läs också:

Ny kollektion från Bianca Ingrosso – sajt kraschade av trycket [Dagens PS]
Caias julkalender: Köparna rasar mot storsäljaren [Dagens PS]