Företaget Sobusiness är en av flera kursarrangörer som använder tveksamma metoder, skriver Svenska Dagbladet. Det är vanligt att bolagendrivs av en ”guru” med falska följare på sociala medier.

ANNONS

Sverige har fått en grupp ”gurus” som marknadsför sig på sociala medier och säljer dyra online-kurser i entreprenörskap eller företagande, enligt SvD.

I sin artikel nämner tidningen företagen Sobusiness och Skynation, som leds av personer som påstår sig leva i lyx med hjälp av sitt framgångsrika företagande. Men Sobusiness företrädare Amir Salim, har blivit anmäld till konsumentverket på grund av att hans marknadsföring anses vilseledande. Andra anmälningar handlar om oklara avtalsvillkor.

Mötley Crüe-sångare fejkkund hos business-”guru”

Det är också vanligt att framhäva företagets kurser med hjälp av ett stort antal följare på sociala medier och uttalanden från nöjda kunder.

”På Instagram har Amir Salim drygt 15 000 följare. Uppskattningsvis 57 procent av dessa följare är dock fejk-konton, enligt tjänsten Modash som granskar influencers konton på sociala medier”, skriver Svenska Dagbladet.

Tidningen konstaterar också att Stefan Kasumovic, som driver Skynation, har upskattningsvis 68 procent falska följare. Philip Isberg, en annan ”guru” med 30 000 instagram-följare, uppskattas också ha 78 procent falska följare.

ANNONS
ANNONS

I reklaminlägg från Sobusiness har man dessutom tidigare lagt upp ett collage med bilder på personer som påstås vara nöjda kunder. Vid en granskning framgår det att åtta av bilderna är dubbletter och att en föreställer Mötley Crües sångare Vince Niel.

Läs också:

Spotify rensar inte bort köpt streaming [Dagens PS]
Pricksäker guru: ”Börsen rasar nästan 50 procent” [Dagens PS]