”Pinsamt”. Så säger Sebastian Siemiatkowski, vd:n för Klarna, om det tekniska haveriet i slutet av maj.

Det som hände när tekniken spelade bolaget ett spratt och gjorde att företaget tvingades stänga ner sin app var att en bugg enligt Sebastian Siemiatkowski slank igenom alla säkerhetskontroller.

Det var den 27 maj som kaoset var ett faktum och gjorde att Klarna-kundernas uppgifter låg öppna för varandra under en halvtimme.

Enligt DN, som tagit del av en intern rapport, delades 83 000 användares information. I 15 000 av fallen var det uppgifter som var identifierbara.

Dock ska inga bankuppgifter har delats mellan användarna, enligt rapporten.

”Pinsamt medger vd:n för Klarna

Klarnatoppen är ändå ångerfull och beklagar händelsen djupt, han tycker det är pinsamt.

”Vi har väldigt rigida testkontroller, men tyvärr kan saker ändå gå fel ibland. Det är det som har hänt här, helt enkelt. Med det sagt är det klart att vi analyserar vad vi hade kunnat göra annorlunda för att undvika den här typen av fel i framtiden”, säger Klarnas vd till tidningen.

”Det är klart att det påverkar vårt förtroende, jag behöver inte sitta och säga att jag hoppas att det inte är så. Det här är dåligt för oss, punkt slut. Och det är pinsamt, och vi är oerhört ledsna. Så enkelt är det. Med det sagt, så finns det massor med saker som vi kan göra bättre.”

ANNONS
ANNONS

Det tekniska debaclet har enligt Sebastian Siemiatkowski inte resulterat i att någon fått sparken, däremot ställer han och företaget sig frågan – liksom DN – hur något sådant här kan ske på ett supertekniskt företag som Klarna.

Läs hela artikeln.