Under hösten har fintechbolag tävlat i Mastercard Lighthouse Program med målet att bli utsett till Nordens och Baltikums mest lovande fintechbolag. Nu har ett svenskt bolag tagit hem titeln.

Mastercard Lighthouse Program har sedan 2017 hjälpt fintechbolag att finslipa och skala upp sina affärsmodeller och produkter. Under bältet finns namn som svenska hållbarhetsinriktade Doconomy – som Mastercard nu också samarbetar med.

Under fredagen meddelade Mastercard Lighthouse Program att den senaste vinnaren i tävlingen återigen är ett svenskt bolag, enligt ett pressmeddelande.

Pedagogisk fintech

Årets vinnare är Gimi, som utvecklar produkter och erbjuder tjänster inriktade på att lära ungdomar om ekonomi, investeringar och pengar.

ANNONS
ANNONS

”Vinsten är en riktig teaminsats från Gimi, och vi är tacksamma för de framsteg vi gjort tillsammans med alla samarbetspartners, rådgivare, Mastercard och Lighthouse-teamet. Nu kommer vi att fira”, säger Philip Haglund, grundare och vd, Gimi.

Finansiella superfärdigheter

Mest känt är Gimi för sin sparapp som har målsättningen att utveckla barn och ungdomars ”finansiella superfärdigheter”. Inte minst i ett sammanhang när kontanter blir utbytta mot digitala lösningar.

”Innovativ teknik och den senaste forskningen är viktiga byggstenar för att skapa ett inkluderande ekonomiskt ekosystem som ger nästa generation möjlighet att förstå värdet av pengar och ta ansvar för sin ekonomi. Gimi erbjuder allt detta”, säger Mats Taraldsson, chef för digital utveckling och fintechförbindelser, Mastercard Norden och Baltikum.

Läs mer: Kaxig uppstickare lockar tunga investerare