Klarna har sett kraftiga ökningar för näthandeln under öppningen av Black week.

Klarna redovisar idag att de första dagarna av Black week inneburit kraftiga ökningar för näthandeln och att försäljningen hittills ökat med 67 procent jämfört med ifjol. Det framgår av ett pressmeddelande.

Fördelningen av försäljningen är 71 procent kvinnor och 29 procent män och den åldersgrupp som har haft störst ökning är seniorer över 66 år som har mer än fördubblat sina onlineköp.

Rivstart för näthandeln

De mest populära varukategorier jämfört med en vanlig dag är elektronik, barnprodukter samt smycken och accessoarer.

Veckan har rivstartat för näthandeln, och med tanke på att det är lönedag idag och Black Friday fortfarande är den enskilt största shoppingdagen är det sannolikt att trycket kommer att öka ytterligare hos nätbutikerna, säger Klarnas expert på konsumentbeteende Viveka Söderbäck.

Klarna uppskattar att de hanterar ungefär hälften av alla köp inom svensk e-handel.

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Klarna – nya shoppingmotorn expanderar