”Jag kommer inte kommentera detta mer i media”, skriver kända influencern Kenza i sin blogg.

Konsumentombudsmannen anser att Kenza Zouiten – som bland annat är medgrundare av klädmärket Ivyrevel, där både H&M och det tyska ehandelsbolaget Zalando är delägare – gjort sig skyldig till smygreklam i flera inlägg i sociala medier.

Det är bakgrunden till stämningen, berättar KO i ett pressmeddelande.

Stämningen gäller flera inlägg för solglasögon av ett visst märke från tidigt 2017. Inläggen publicerades på Instagram, Facebook och Youtube och saknade reklammärkning, vilket anses vara ett brott mot marknadsföringslagen.

ANNONS
ANNONS

”Jag bar solglasögonen på bilderna för att jag genuint tyckte om dem och inte för att det fanns en överenskommelse bakom. Inläggen som jag fått betalt för och som står med i vår överenskommelse kring vårt samarbete har jag självklart reklammarkerat. Nu tar en domstolsprocess vid och så småningom får vi se vad domstolen kommer fram till. Jag kommer inte kommentera detta mer i media”, skriver Kenza i sin blogg.

”Det är viktigt att den som följer en influencer enkelt ska kunna se när ett inlägg är reklam och när det är något som personen berättar om eller visar upp som privatperson, utan att ha fått betalt”, säger Gunnar Wikström, processråd på KO, och fortsätter:

”Det här är en relativt ny och stor reklammarknad och därför tycker KO att det är viktigt för både branschen och konsumenterna att få vägledande domar på området. Det ska vara tydligt både för företag och följare vad som gäller”.