Marknaden är gigantisk och pengarna bara rasar in för den påhittiga tonårstjejen.

Brittiska Beau Jessup, som hon heter, var bara 16 år när hon fick sin snilleblixt. Det var i samband med att hon följde med sin pappa på en Kinaresa och kom i kontakt med en kvinna som ville ha hjälp att komma på ett engelskt namn till sin treåriga dotter, berättar Dina Pengar i Expressen och hänvisar till australiska News.com.au, som berättar att kvinnan köpte namnförslaget direkt som hon fick av Beau Jessup.

Eftersom den då 16-åriga flickan, som i dag är 19 år, både kunde skriva och tala kinesiska slog hon mynt av att hjälpa småbarnsföräldrar i Kina att komma på namn till sina barn.

Den unga entreprenören driver i dag företaget SpecialName, en sajt där föräldrar får namnförslag via en databas. De får assistens att vaska fram namn till barnen bland annat utifrån karaktärsdrag men även veta vad namnet har för betydelse och information om kända personer med samma förnamn.

ANNONS
ANNONS

Beau Jessup fick låna motsvarande 18.000 kronor av sin pappa för att dra i gång sin framgångsrika startup, som alltså har fokus på den väldiga kinesiska marknaden. Enligt Dina Pengar i Expressen, som även refererar till BBC, har succésajten lyckats namnge närmare 700.000 barn så här långt.

Föräldrarna som vänder sig dit betalar bara sju kronor för varje namnförslag, men för den hypersmarta entreprenören Beau Jessup innebär det omkring 5 miljoner kronor i intäkter hittills.

Tonårstjejen, som dessutom uppges studera på London School of Economics, berättar för News.com.au att hennes föräldrar är ”väldigt stolta men det kanske mest är för att de slipper betala för mina universitetsstudier”.