Digitala försäkrings-startupen Hedvig lanserade sin första produkt i maj förra året. Nu är siktet inställt på att utvecklas till ett globalt bolag.

Lucas Carlsén, vd för nya uppstickaren Hedvig säger till Di Digital att ”försäkringsbolagen märker av floden av kunderna som går till oss. De använder alla trick i boken för att sätta stopp för det flödet”, och förklarar att 38 procent av bolagets nya kunder kommer från andra försäkringsbolag. Hedvig har enligt artikeln drygt 7.500 kunder av den totala marknaden på totalt 3,3 miljoner med hemförsäkring.

Hedvig säljer hemförsäkring utan bindingstid, något som är ovanligt på marknaden. Genom företagets app kan kunderna anmäla skador snabbt och enkelt till en AI-motor, och oftast tar processen inte mer än några minuter, enligt artikeln.

Bolaget tar ut 20 procent av premien i fast avgift. Ännu så länge finns inga uppgifter om marginal eller lönsamhet, och årsrapporten är i skrivande stund inte offentliggjord.

ANNONS
ANNONS

”Vår affärsmodell har säkerställt att vi aldrig kan tjäna mer pengar genom att betala ut mindre till våra medlemmar”, säger Lucas Carlsén till Di Digital. Han framhåller också att överskottet i skadepoolen skänkes till välgörande ändamål.

Hedvig har ett samarbete med den tyska försäkringsjätten HDI Global Specialty. Bolaget har tagit in dryga 30 miljoner kronor i riskkapital, och snart väntar en ny finansieringsrunda, enligt artikeln.

Målet är att bli globala, menar Carlsén, eftersom problemet med föråldrade försäkringsbolagsmodeller finns överallt.