”Jag tror att det behövs könskvotering för att få till en förändring, men när förändringen väl är uppnådd kanske det inte behövs könskvotering efter det.”

Det säger Michelle Kadir, tidigare produkt- och innehållschef på Spotify och nuvarande chef för Sony Digital. I en artikel i Veckans Affärer pratar hon om sin bakgrund, och beskriver jämställdhetsproblemet i techbranschen.

Hon berömmer också sin nuvarande arbetsgivare, då Sony har en ledningsgrupp som består till 50 procent av kvinnor – och stödet hon fått under sin mammaledighet.

”Det handlar ju aldrig om att tumma på kompetens, utan snarare om att alltid vidga vyerna för vad kompetens egentligen innebär”, förklarar Kadir.

ANNONS
ANNONS

Kadir gjorde sitt datateknik-examensarbete hos Sony. Arbetet resulterade i förslaget att skapa en prenumerationsmodell där tillgången till musik ingår som en naturlig i olika bredbandsabonnemang, skriver VA.

Sony kunde inte erbjuda något jobb, trots att man var nöjda med Kadirs arbete. Efter en kort anställning på Universal fick hon jobb på Spotify, där hon enligt artikeln var första kvinna på avdelningen – och är nu alltså tillbaka där allt började: hos Sony.

”Jag tror på slumpen i bemärkelsen att jag hade tur att vara i samma rum när Per Sundin (dåvarande vd för Sony, reds. anm.) föreläste på Handels, men resterande bitar är mitt driv till 100 procent”, avslutar Michelle Kadir i artikeln.