Dagens PS

Företag kör miljövänliga lastbilar – åker på skattesmäll

företag
Transportföretag som investerat i miljövänliga biogasbilar åker nu på en skattesmäll efter en EU-dom, som Sveriges regering INTE överklagat. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 16 mars 2023Publicerad: 16 mars 2023

“Det här är ett hårt slag för transportsektorn och de företag som väljer att gå före i den gröna omställningen”, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Han uttalar sig i ett pressmeddelande där han konstaterar att  kostnaderna kan öka med upp till 30 miljoner kronor om året för ett åkeri med 150 biogaslastbilar.

Skattebefrielse har tidigare gällt för biogas, men det försvann med en dom i EU-domstolen som den svenska regeringen inte överklagat.

Dess för innan, på sommaren 2020, hade EU-kommissionen godkänt en tioårig förlängning av Sveriges skattebefrielse på biogas.

Då passade flera företag i den svenska åkeribranschen på att köpa miljövänliga lastbilar i linje med klimatmålen och den gröna omställningen.

Uppochnervända världen – straffas för sin gröna linje

Nu straffas samma åkerier trots sina fossilfria ambitioner av EU-domstolen. Transportföretag drabbas av en prischock på 10 kronor milen om de använder biogas som drivmedel, enligt Transportföretagen.

Tidningen Näringsliv, TN, berättar att Frigoscandia köpte 73 nya biogaslastbilar bara under fjolåret.

“Vi tog ett strategiskt beslut att vara fossilfria till 2025 och valde biogasen som en av vägarna framåt”, säger företagets hållbarhetschef Anders Orwinger.

ANNONS

Men nu blir det inget avdrag hos Skatteverket för den gröna investeringen. Frigoscandia tvingas i stället lägga kostnadsökningen på redan pressade livsmedelsföretag, uppger Anders Orwinger.

Skatteverket har tidigare varje år beviljat avdrag eller återbetalning till cirka 700 företag med drygt 1,5 miljarder kronor, enligt Transportföretagen, framgår det.

ANNONS

Senaste nytt

Fruktar retroaktiv skattesmäll

Risken finns att åkerier även åker på en skattesmäll retroaktivt.

“Skulle det bli retroaktiv inkrävning av skatten tror vi att det skulle ge stora följder för branschen. Likviditeten finns inte i de mindre åkerierna. Delar av våra underleverantörer är familjeföretag med tre-fyra gaslastbilar, vilka skulle få allvarliga problem att betala en retroaktiv skattesmäll”, säger Anders Orwinger till TN.

Han varnar för att många företag i branschen, som en följd av den snabba förändringen på området, bromsar sin gröna omställning och gasar på nytt med fossildrivna lastbilar.

“Tajmingen kunde inte vara sämre”

Skattesmällen kommer lika plötsligt som olägligt och den svenska transportsektorns dröm om biogaslastbilar och en grön omställning i symbios med livsmedelsbranschen ser nu att stanna vid en dröm på grund av stelbent politik och snårig byråkrati.

ANNONS

“Vi kan inte ta något för givet, vilket påverkar våra långsiktiga investeringar. Hade beslutet kring biogas legat till 2030 hade vi kunnat ställa om, men i stället så avslutas allt på tre månader. Tajmingen kunde inte vara sämre, med tanke på inflation, löneförhandlingar och så vidare”, säger Foed Meliane, vd på Widrikssons logistik, till TN.

Läs även: Försäljningen av biogas till åkerier ökar explosionsartat

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS