Den franska tågjätten Alstom tillverkar passagerartåg som drivs av vätgas, nu utvecklar de vätgasdrivna godståg, det första ska tas i trafik 2025.

ANNONS

Alstom vill minska järnvägens koldioxidutsläpp genom att ersätta diesel med vätgasdrift. Förutom vätgas behövs endast syre som bränsle, det rapporterar Ny Teknik.

Bränslecellen får en egen vagn

”Vår ambition är att påskynda införandet av väte inom järnvägsindustrin och att utveckla innovativa lösningar för grönare massmobilitet, inklusive järnvägsfrakt. Därför ser vi fram emot den första upplagan av ett godslokomotiv som drivs av förnybar vätgas 2025”, säger Alstoms strategichef Mark Granger i ett pressmeddelande.

I Alstoms vätgasdrivna passagerartåg matas vätgasen från bränsleceller på taket som producerar el till loket, men i godståget ska bränslecellen få en egen vagn.

Samma ellok på icke elektrifierade spår

Lösningen kommer göra det möjligt att genomföra godstransporter med samma ellok som drivs av kontaktledningen på elektrifierade stamnät på de järnvägssträckor som inte är elektrifierade.

De nya godstågen ska börja transportera vatten för Nestlé Waters från år 2025. Det franska energibolaget Engie ska tillverka vätgasen med hjälp av grön el.

ANNONS
ANNONS

Intresserad av ekonomi, samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Rolls-Royce satsar på grönt flyg – ska förändra branschen [Dagens PS]