Butiksdöden har haft ett stadigt grepp om klädhandelsbranschen i ett par års tid – och ännu syns inget ljus i tunneln.

Det berättar Svenska Dagbladet, som sammanställt de största utmaningarna som butikerna står inför.

Besökarna minskar – och kunderna ställer högre krav. Antalet besök i fysiska butiker minskar när e-handeln blomstrar. Butiker är jämförelsevis dyra i drift, med både löner och hyror att betala. Samtidigt ökar kraven på smidiga och snabba köp från kunderna, och butikerna får svårt att hänga med.

Lönsamheten sviktar med hård internationell konkurrens och hög rea-frekvens. Trenderna svänger snabbt, och butikslagren kan bli daterade från en dag till en annan. Allt frekventare reor för att bli av med resterande plagg gör att lönsamheten pressas ytterligare.

ANNONS
ANNONS

Svag krona leder till dyrare inköp, och ett tydligt sparande hos konsumeter. När kronan dippar blir inköpen dyrare, vilket gör att butikerna kan tvingas höja priserna – eller pressa marginalerna. Samtidigt håller svenskarna hårdare i sina pengar, och sparar hellre än slösar. ”Köpskammen” sveper över landet; klädindustrin har fått stark kritik för låg hållbarhet, och får nu betala priset när verksamheten måste justeras.

”Det finns en risk att människor avstår konsumtion, även om de har råd. Istället sparar de mer”, säger Anna Breman, chefsekonom på Swedbank, enligt SvD.

Samtidigt har second hand blivit än mer populärt, avslutar SvD. Detta som en direkt följd av ökat hållbarhetstänk. Finns det en framtid för klädhandeln?