Varumärkesbolaget Björn Borg ökade omsättningen men minskade bruttomarginalen och vinsten. E-handeln ökade under kvartalet.

Omsättningen steg 13,5 procent till 230,6 miljoner kronor (203,1). Nettoomsättningen för egen e-handel och till e-tailers uppgick till 57,8 miljoner kronor (49,5), en ökning om 16,9 procent.

Bruttovinstmarginalen uppgick till 52,5 procent (57,7).

Rörelseresultatet blev 33,1 miljoner kronor (37,0), med en rörelsemarginal på 14,4 procent (18,2).

ANNONS
ANNONS

Resultatet efter skatt blev 27 miljoner kronor (29,0), en minskning med 6,9 procent mot föregående år.

Resultat per aktie hamnade på 1,07 kronor (1,15), vilket innebär en minskning med 7,0 procent mot föregående år.

”Framförallt är det vår sportkollektion som driver tillväxten, och jag kan konstatera att vår höstkollektion har fått ett fantastiskt mottagande av våra konsumenter”, kommenterar vd Henrik Bunge resultatet.

Björn Borg, Mkr Q3-2019 Q3-2018 Förändring
Nettoomsättning 230,6 203,1 13,5%
Rörelseresultat 33,1 37,0 -10,5%
Rörelsemarginal 14,4% 18,2%
Nettoresultat 27 29,0 -6,9%
Resultat per aktie, kronor 1,07 1,15 -7,0%