Dagens PS

Blå Tåget lägger ned – alla anställda får lämna

blå-tåget-järnväg
Blå Tåget lägger ned trafiken. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. (Foto: TT)

Galia, tidigare Skandinaviska Jernbanor, som drivit trafiken, kommer att avveckla verksamheten efter beslut av styrelsen. 

Galia, tidigare Skandinaviska Jernbanor, som drivit trafiken, kommer att avveckla verksamheten efter beslut av styrelsen. 

Det rapporterar Göteborgs-Posten. Blå Tåget har trafikerat sträckan Stockholm – Göteborg i åtta år, men nu kommer trafiken inte att återupptas efter sommaruppehållet.

Anledningen till avvecklingen anges vara dålig lönsamhet, enligt artikeln.

Tidigare i våras begärdes Galia i konkurs, men kunde då avhjälpa den värsta krisen.

Mest lästa i kategorin

Kriminella

Det började med en faktura och slutade med en bomb. Kriminella kostar 100 miljarder

20 juni 2026