Årets mest värdefulla varumärke har korats – och det är Amazon. 

Det rapporterar The Drum. Listan tas fram av WPP och Kantar, och omfattar de 100 mest värdefulla varumärkena i världen. Fjolårets lista toppades av Google, men tack vare en tillväxt på 52 procent har e-handelsjätten Amazon nu gått om både Google och Apple som världens mest värdefulla varumärke.

Amazon har överträffat de flesta analytikers förväntningar, enligt The Drum. Bolaget har fortsatt växa explosionsartat, och har dessutom förvärvat flera bolag under det senaste året, vilket bidrar till att värdet av varumärket ökat markant.

Microsoft växer också i rask takt, men har en bit kvar till Google på listans tredjeplats. Visa växer med 22 procent, men har varken tappat eller klättrat på listan.

 

 

ANNONS
ANNONS

Här är listans topp-5:

1 Amazon 315.505 52%

2 Apple 309.527 3%

3 Google 309.000 2%

4 Microsoft 251.244 25%

5 Visa 177.918 22%