Härom dagen gick McDonald’s ut med ett löfte om att arbeta mot nollutsläpp till 2050. Ett stort antal amerikanska snabbmatskedjor har gjort detsamma. Men förstår industrin sina egna utmaningar?

ANNONS

McDonald’s är en av flera kedjor som har lovat nollutsläpp till 2050. Även koncernen Yum Brands, med varumärken som Kentucky Fried Chicken, Pizza Hut och Taco Bell, har lovat nollutsläpp till 2050. Löftena gör bolagen för att bidra till målet om 1,5 graders uppvärmning i Parisavtalet. Det skriver nyhetssidan Quartz.

Andra amerikanska snabbmatsrestauranger som har fomulerat mål om att minska sina utsläpp är Restaurant Brands internationa, som äger Burger King och Popeyes, samt Wendys, Chipotle och Dominos.

Enligt en rapport från investerarnätverket Ceres och den ideella organisationen FAIRR, så lägger fem av sex av de stora restaurangerna fram olika typer av klimatmål.

Hur de ska uppnå målen är mer oklart. McDonald’s nämner i sitt uttalande att kedjan vill återvinna materialet till restaurangernas möbler och ta bort vissa förpackningar.

Men 80 procent av utsläppen kommer ändå från leverantörsledet – det vill säga i själva matproduktionen.15 procent av utsläppen kommer från jordens matproduktion Samtidigt är bolaget tillsammans med andra snabbmatsrestauranger bland de största inköparna av mat.

I USA är det en tredjedel av befolkningen som äter någon form av snabbmat varje dag. McDonald’s säger själva att de försöker uppmuntra en så hållbar matproduktion som vanligt.

ANNONS
ANNONS

Men det är ännu oklart om McDonald’s har räknat med den klimatrisk som kommer att drabba företaget framöver. Som alla andra bolag kommer de att möta en situation där det råder vattenbrist och där maten lättare kommer att bli förorenad. Dessutom kommer boskapen så småningom att bli 30 procent dyrare, eftersom fodertillgången kommer att drabbas.

Läs också:

EQT ger rekordhög finansiering till ost odlad i labb
Ny chocksiffra: Extremvärme har blivit dubbelt så vanligt