Trots en starkare krona överraskar H&M analytikerna i rapporten för årets andra kvartal. I lokala valutor ökade försäljningen med 75 procent.

Analytikerna hade räknat med en försäljningsökning på 74,8 procent, så H&M överraskar trots en starkare krona, som tynger resultatet.

Omsättningen netto i det brutna räkenskapsåret för Q2 landade på 46 509 miljoner kronor.

Det är lägre än väntade 48 197 miljoner kronor.

Pandemin fortsätter spöka

”Försäljningsutvecklingen har fortsatt påverkats av den pågående pandemin. Vid ingången av det andra kvartalet var cirka 1 300 butiker tillfälligt stängda. De öppna butikerna har haft restriktioner gällande bland annat öppettider, antal kunder och butiksytor. På några av koncernens största marknader såsom Frankrike och Tyskland, var butikerna fortsatt stängda under nästan hela kvartalet som en följd av förlängda restriktioner. Vid kvartalets utgång hade de flesta marknaderna i H&M-gruppen fortfarande kundtrafiksbegränsande restriktioner och cirka 140 butiker var tillfälligt stängda globalt”, skriver klädjätten i rapporten.

För ett par dagar sedan, den 13 juni, var omkring 180 H&M-butiker stängda globalt varav merparten i Malaysia, där samtliga 50 butiker varit stängde sedan början av månaden.

H&M ser dock ljuset i tunneln och skriver att återhämtningen fortsätter i takt med att fler vaccineras, vilket innebär att fler av bolagets marknader öppnar upp.

Under perioden 1-13 juni ökade försäljningen med 35 procent jämfört med samma period 2020 och med 2 procent jämfört med 2019.

H&M konstaterar även att onlineförsäljningen går fortsatt starkt. E-handeln uppges hålla i sig trots att de fysiska butikerna öppnar igen.

ANNONS
ANNONS

Läs mer här.

I den inledande handeln på Stockholmsbörsen på tisdagen faller H&M:s aktie 0,7 procent på rapportsläppet, rapporterar Di.se. Följ aktien utveckling här.

Läs även: Gyllenhammars rallarsving mot H&M [DagensPS.se] »