Facebooks vd Mark Zuckerberg tror att de bolag som annonsbojkottar den sociala plattformen snart kommer att vara tillbaka. Det uppgav han i ett internt videomöte på fredagen, enligt The Information.

Zuckerberg ska även ha sagt att Facebooks policy kvarstår eftersom företagen som bojkottar står för endast en marginell del av annonsintäkterna.

Vidare sade Zuckerberg att han tänker träffa organisationerna som står bakom bojkotten, inklusive medborgarrättsrörelsen NAACP.

Största annonsören kvar på sajten

Procter & Gamble, som var den största annonsören på Facebook i USA under juni, har valt att vara tysta kring den egna marknadsföringen.

ANNONS
ANNONS

”Vi kommer inte att ändra vårt förhållningssätt och därför borde ni inte förvänta att höra från oss om Facebook, eller någon annan marknadsföringsplattform”, sade en talesperson till New York Post.

Bolag som tidigare anslutit till bojkotten är bland annat Microsoft, Coca-Cola och Starbucks.

Bojkotten mot Facebook beror på flera orsaker. De två viktigaste faktorerna är att annonserna riskerar hamna bredvid olämpligt innehåll och att inte tillräckligt mycket görs för att stoppa hatet och rasismen på plattformen.