Dagens PS

Spotify rapporterar sin första årsvinst hittills

Spotify
Spotifys resultatrapport för Q4 övertygar på en rad punkter. Aktien rusar i förhandeln i USA. (Foto: Richard Drew AP/TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 04 feb. 2025Publicerad: 04 feb. 2025

Den svenska streamingtjänsten Spotify mosar sin egen prognos om nya användare och kommer in med en rekordstark bruttomarginal.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Aktien i svenska Spotify sticker i väg upp med närmare 10 procent i förhandeln i USA på den starka resultatrapporten för fjärde kvartalet som företaget precis släppt, berättar Bloomberg.

Bolaget krossar sina egna förväntningar på nya användare.

Samtidigt stärker Spotify sin bruttomarginal till rekordhöga nivåer, framgår det.

Spotifys första nettovinst sin starten

Nu blev rörelsevinsten något lägre än väntat men företaget levererar trots det sin första årsvinst hittills, uppger Bloomberg.

Nettovinsten för Spotify, där Daniel Ek är vd, blev på helåret 2024 cirka 1,14 miljarder euro (1,2 miljarder dollar).

Det totala antalet aktiva månatliga användare ökade till 675 miljoner, enligt Spotify.

Här hade analytikerna på Wall Street enligt Bloomberg räknat med 664,9 miljoner användare per månad.

Antalet betalande kunder ökade till 263 miljoner.

ANNONS

Även det överträffar förväntningarna.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Bolaget har tveklöst navigerat rätt

“Resultaten visar att Spotifys ansträngningar för att kontrollera kostnaderna efter att ha diversifierat sig till nya erbjudanden lönar sig. Aktierna steg med 138% förra året som medgrundare Ek och prioriterade lönsamhet efter att i flera år ha expanderat till ljudböcker och podcasts”, konstaterar Bloomberg.

Under årets första kvartal räknar bolaget med att få ytterligare 3 miljoner nya aktiva användare och cirka 2 miljoner premiumabonnenter.

Intäkterna förväntas öka från för ett år sedan till 4,2 miljarder euro i Q1 medan bruttomarginalen väntas nå 31,5 procent, drivet av premiumprenumerationer och annonser, enligt det svenska musikundrets utsikter.

Närmar sig alltmer Youtube

Spotify har tidigare i år lanserat ett nytt erbjudande för videoskapare som kommer att kompensera artister och bidragsgivare baserat på hur mycket innehåll tittarna konsumerar snarare än att behöva förlita sig på annonser.

Därmed kommer Spotify att konkurrera mer med Youtube på den växande marknaden för videopodcasts.

Läs även: Affärsängeln byggde upp Spotify – reser ny fondbjässe Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

David Ingnäs i studion
Spela klippet
Privatekonomi

Varnar för nya bedragare: ”För bra för att vara sant”

15 juni 2025
ANNONS
ANNONS