I Rysslands kalla norr rör sig tankfartyg i det dolda. Skuggflottan byter namn, flaggar om – och trotsar sanktioner för att hålla gaspengarna rullande.
Skuggflottan frodas i Arktis – här smugglas Putins viktiga gas


Mest läst i kategorin
En ny aktivitet i Arktis väcker oro bland beslutsfattare i väst. Fyra ryska LNG-fartyg har under våren bytt namn och registrerats om till rysk flagg. De misstänks vara redo att återuppta leveranser från det hårt sanktionerade gasprojektet Arctic LNG 2, trots tidigare försök att frysa ut Rysslands energiexport.
Händelserna visar hur anpassningsbar den så kallade skuggflottan är – och hur mycket av Rysslands ekonomi som fortsatt vilar på export av fossila bränslen.
Läs även: Stora risker när jakten på jordartsmetaller går under ytan. Dagens PS
Nya namn, nya flaggor – samma gas
Fyra LNG-fartyg som tidigare seglade under Panamas flagg heter nu Iris, Buran, Voskhod och Zarya. De styrs från Ryssland efter att ha bytt flagg och ägare – ett klassiskt drag för att undvika västliga sanktioner, enligt Arctic Institutes Malte Humpert, rapporterar Newsweek.

Fartygen ska kopplas till gasanläggningen Arctic LNG 2 i Obbukten i norra Ryssland – ett projekt som belades med tunga sanktioner redan under Biden-administrationen. Då stängde USA ner stora delar av infrastrukturen kring exporten, men sedan Trumps återkomst till Vita huset har tillsynen blivit slappare.
Tidigare har dessa fartyg stängt av eller manipulerat sina positionssystem för att maskera rutter till Arktis. Nu förväntas samma taktik upprepas i sommar.
Fakta: Ryska skuggflottan i Arktis
- Arctic LNG 2: Gasprojekt i Obbukten i norra Ryssland, sanktionerat av USA.
- Skuggflottan: Fartyg som byter flagg och namn för att undgå sanktioner.
- Nya fartyg: Tidigare North Sky, North Air, North Mountain och North Way – nu Iris, Buran, Voskhod och Zarya.
- Huvudmål: Export till Asien, främst Kina.
- Risk: Ökad obalans i sanktionernas effektivitet.
Senaste nytt
En gråzon som genererar miljarder
Trots västs försök att stoppa Rysslands olje- och gasintäkter fortsätter pengarna att flöda. Dagens PS har tidigare rapporterat att Ryssland förlorat mångmiljardbelopp på olje- och gasexporten sedan invasionen av Ukraina. Men mycket talar för att skuggflottan mildrar effekterna.
Exporten sker nu ofta via neutrala eller svagt reglerade hamnar, med fartyg som byter flagg, namn och destination. Oljan säljs ofta via tredje land till priser som överstiger G7:s pristak på 60 dollar fatet – en tydlig signal om att sanktionssystemet läcker.
Det gäller också gasen. EU har inte lyckats kapa importen av rysk LNG – tvärtom har volymerna från ryska hamnar ökat under 2024. Enligt Newsweek kan den nya skuggflottan spela en nyckelroll i att säkra nya leveranser till Asien, särskilt Kina, som inte visar tecken på att backa från affärerna.
Europa famlar – medan skuggflottan seglar vidare
Ett nytt scenario håller nu på att växa fram: Ryssland säljer gas till Asien via skuggflottan och fortsätter samtidigt skicka LNG till Europa via undantagna eller ännu inte sanktionerade projekt som Yamal LNG.
Den ukrainska kampanjorganisationen Razom We Stand har slagit fast att EU har verktygen att kapa banden, men saknar den politiska viljan. ”Europa har tekniken, kunskapen – men inte beslutsamheten”, säger organisationens grundare Svitlana Romanko till Newsweek.
Så länge det politiska modet saknas, fortsätter flödet. Gas facklas av i Arktis, fartygen smyger under radar – och Putin ser till att kassaflödet inte sinar.
Realtid: Kollaps i sikte? Råvarupriserna faller till nivåer före pandemin. Dagens PS

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.