Dagens PS

Skattebetalarna får ta risken för Northvolts verksamhet

skattebetalarna
Northvolts vd Peter Carlsson vid bygget av nya batterifabriken i Torslanda. (Foto: Björn Larsson Rosvall/TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 03 apr. 2024Publicerad: 03 apr. 2024

Northvolt har hyllats för sina gröna ambitioner. Dock finansieras den privatägda batteritillverkaren till stor del av svenska skattebetalare.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Batteritillverkaren Northvolt har dragits med leveransproblem.

I december avslöjade Dagens Industri att produktionen uppgick till bara en bråkdel av den planerade kapaciteten.

Trots detta har bolaget erhållit minst 88 miljarder kronor i offentliga medel från kommuner, statliga myndigheter och EU, skriver Dagens Industri.

I mångmiljardbeloppet ingår också kreditgarantier där skattebetalarna står för risken.

Läs mer: Scania sågar Northvolt: “Hade handlat om ett antal tusen fordon”. Dagens PS

EU-chefen försvarar lånepaketet

Europeiska investeringsbanken, EIB, har tillhandahållit ett stort lånepaket till Northvolt som är garanterat av svenska Riksgälden – utan regressrätt.

Det betyder att det inte går att kräva tillbaka pengarna, oavsett vad som händer med bolaget.

Trots kritik för den höga andelen offentlig finansiering och leveransproblemen, hyllas Northvolt för sina gröna ambitioner.

ANNONS

”Sverige är ledande när det kommer till några av våra största investeringar i ny teknologi för den gröna omställningen”, säger EIB-chefen Nadia Calviño.

Missa inte: Northvolt får rekordhögt grönt lån. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

“Vill framstå som privatfinansierat”

Kritiker påpekar att den ekonomiska uppsidan tillfaller det privatägda Northvolt, medan skattebetalarna får ta risken.

”Northvolt vill nog gärna framstå som mestadels privatfinansierat”, säger Christian Sandström, biträdande professor i företagsekonomi vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping.

Trots detta försvarar Northvolt sina finansiella strategier och betonar internationell konkurrens som en drivkraft för offentlig finansiering.

Northvolts vd: “Övergången till eldrivet är oundviklig”

En miljon elbilar om året. Så många ska Northvolts nya jättefabrik i Tyskland kunna driva när tillverkningen är igång om två år.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]