Sheins explosiva expansion inom snabbmode och deras nära förestående börsnotering i väst har satt branschen i gungning. Nu utmanas etablerade jättar som H&M.
Sheins börsplaner: H&M i skottlinjen
Mest läst i kategorin
Snabbt mode har blivit ännu snabbare och andelen konsumenter som e-handlar från utländska hemsidor är fler än förra året.
Men den kinesiska lågprisjätten Sheins offensiva strategi är ett bekymmer för andra aktörer – inte minst H&M (börskurs H&M) .
Bolaget förbereder sig nu för en börsnotering i väst, vilket skapar både intresse och oro på finansmarknaderna.
Shein lyckas ändå
Trots den avmattade ekonomiska tillväxten i Kina och utmaningar för kinesiska företag att expandera västerut, fortsätter Shein att vinna marknadsandelar genom att dominera prissättningen online, skriver PrivataAffärer.
Shein har exempelvis stärkt sin globala närvaro som en av de mest nedladdade shoppingapparna genom kraftig annonsering på plattformar som Facebook, Instagram och Google sedan förra året.
Senaste nytt
Börsdebut oroar
Den kinesiska lågprisjättens kommande börsnotering har fångat uppmärksamheten men skapar oro – även om tidpunkten för börsdebuten fortfarande är oklar.
Investerares oro inför Sheins kommande börsnotering fokuserar på företagets historia av kontroverser kring arbetsförhållanden och miljöpåverkan, men också på klädernas kvalitet – och därmed företagets marknadsvärde.
Sheins potentiella börsnotering väcker frågetecken om hur den kan påverka företagets konkurrenssituation och marknadsandelar.
Särskilt gentemot etablerade aktörer som H&M.
Kinesiska lågprisjätten slår hårt
En börsnotering kan leda till att Shein tar marknadsandelar från H&M och Svensk Handel ser nu oro på den ökande handeln med kinesiska e-handelsjättar.
Detta med anledning av att dessa företag inte följer samma regler som svenska handlare, vilket skapar en ojämlik konkurrenssituation.
Trots detta, lyckas H&M hålla sig konkurrenskraftiga och prickar in rätt trender i garderoben i sommar.
Detta också genom att öka fokus på sin online närvaro och testat en ny uppdaterad onlinebutik som enligt H&M mottagits väl av marknaden.
Läs även: Svensk handel: “Temu och Shein fara för Sverige”. Dagens PS
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.