Brist på en viktig råvara till batterier kan sätta käppar i hjulet för elbilsrevolutionen då Kina kontrollerar all produktion av grafit. 

ANNONS

Elbilsföretagen kommer att behöva hantera ytterligare en kris i leveranskedjorna nästa år – då den centrala råvaran grafit kommer att bli en bristvara från och med 2022 och framåt, förutspår Benchmark Mineral Intelligence.

Hundra procent kommer från Kina

Kina kontrollerar hela marknaden för grafit (kristalliserad kol) som är en viktig råvara för produktion av litium-jon-batterier då den används i batteriernas anoder. Materialet bryts på många ställen på jorden, men måste bearbetas innan det kan användas – och den bearbetningen har Kina monopol på.

”Hundra procent av världens bearbetade grafit kommer från Kina, vilket är ett betydande problem i leveranskedjan. Det primära problemet med leveranskedjan är att det inte finns några möjligheter att bearbeta grafit utanför Kina vid denna tidpunkt”, säger Don Baxter, vd på Ceylon Graphite i en intervju på sajten Elektrek.

Han menar att andra länder än Kina måste se till att säkra egen grafitproduktion – annars riskerar batterirevolutionen att få ett snopet slut.

”Att säkra grafit är viktigt eftersom vi är mitt uppe i en energirevolution men är helt beroende av Kina för materialen. Kina ligger åtminstone ett decennium före väst när det gäller förmågan att producera batterier, och det antas att de sannolikt kommer att vilja behålla mycket av materialen för sig själva”, säger Don Baxter till Elektrek.

Kina kan vilja behålla viktig råvara själv

Sådana investeringar är också på gång – bland annat i svenska Vittangi, där australiensiska Talga Resources tänkt inleda gruvdrift 2023, vilket Dagens PS tidigare rapporterat om.

Grafitboomen ser dessutom ut att fortsätta under överskådlig framtid.

ANNONS
ANNONS

”Grafit är och kommer att vara materialet att välja under det kommande decenniet eller två eftersom andra material har nackdelar som förhindrar att de används i batterier. Till exempel är kisel bra för att flytta energi, men det expanderar och drar ihop sig under laddning och urladdning, vilket gör det olämpligt för batterier”, säger Don Baxter, vd på Ceylon Graphite till Elektrek.

Läs även: Svensk grafit till bilindustrin – stora investeringar [Dagens PS]