Dagens PS

Lovade 5,50 kronor rabatt på diesel – backar

diesel
Statsminister Ulf Kristersson (M) säger att han inte kan lova att priset på diesel sänks med 5,50 kronor per liter (Foto: Christine Olsson/TT, Janerik Henriksson/TT).
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist
Uppdaterad: 08 maj 2023Publicerad: 08 maj 2023

5,50 kronor per liter – så mycket billigare skulle priset på diesel bli till 2024, skrev Tidöpartierna på DN Debatt. Dagen efter backar statsminister Ulf Kristersson (M) från beskedet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter söndagens partiledardebatt i SVT skrev regeringen och Sverigedemokraterna på DN Debatt att priset på diesel skulle kunna sänkas med 5,50 kronor per liter till 2024.

“Reduktionsplikten kommer att sänkas till 6 procent vid årsskiftet, vilket innebär att det kan bli runt 5,50 kronor billigare per liter diesel att tanka redan 2024”, skrev partierna.

Detta har Dagens PS rapporterat om tidigare i dag.

“Kommer inte att bli i närheten av den siffran”

Beskedet möttes av kritik från bland annat Preem, vars presschef Dani Backteg i en intervju med Svenska Dagbladet, sa:

“Det finns ingen i branschen som tror att det kommer att bli i närheten av av den siffran”.

Även Dagens PS rapporterade under måndagsmorgonen om detta med hänvisning till SvD.

ANNONS

Senaste nytt

Kritik mot sänkt reduktionsplikt

ANNONS

I dag måste diesel bestå till 30,5 procent av biodrivmedel. Reduktionsplikten är avgörande för att Sverige ska lyckas nå klimatmålen, enligt Energimyndigheten.

Det finns flera möjliga nackdelar med en sänkt reduktionsplikt.

Dels skulle det kunna få konsekvenser för klimatet, dels kan det resultera i att det blir brist på råvaror, som diesel.

“Det skulle kunna bli fråga om ransonering, eftersom vi ser en betydande risk att Preem och andra inte kan trygga försörjningen”, säger Dani Backteg.

Kristersson backar från förslaget

Nu meddelar statsminister Ulf Kristersson (M) att det inte är säkert att dieselpriset sänks med 5,50 kronor per liter efter att reduktionsplikten sänks till sex procent vid årsskiftet.

“Ingen kan lova exakt, för det beror på vilka priseffekter vi har av andra skäl också naturligtvis”.

“Vi gjorde ett räkneexempel som visar att har man väldigt höga inblandningskrav av biobränsle, som är mycket dyrare, då blir det stora prisskillnader”, säger han till TT. 

ANNONS

Möter kritiken

Som kommentar på kritiken som kommit från företagen i drivmedelsbranschen, svarar Kristersson:

“Det finns säkert de i drivmedelsbranschen som inte gillar det här, det har jag respekt för. Men det är inte för deras skull som vi sänker reduktionsplikten utan det är för svenska hushåll”.

Läs även: Nu rasar priset på drivmedel

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS