Dagens PS

Promores vd om nya strategin: Minskar kapitalbehovet

Jonas Ekblom, vd för life science-bolaget Promore Pharma, berättar i Dagens PS podd finansräven om bolagets uppdaterade strategi. (Foto: Press)
Jonas Ekblom, vd för life science-bolaget Promore Pharma, berättar i Dagens PS podd finansräven om bolagets uppdaterade strategi. (Foto: Press)
Dagens PS
Dagens PS
Uppdaterad: 22 nov. 2021Publicerad: 31 mars 2021

First North-listade life science-bolaget Promore Pharma offentliggjorde i dag en ny strategi. I Dagens PS podd Finansräven berättar Jonas Ekblom, bolagets vd, om den nya inriktningen för bolagets långt avancerade utvecklingsprojekt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Promore Pharma utvecklar nya läkemedelsprodukter för behandling av svårläkta sår och för att förebygga ärrbildning.

I nuläget har Promore två projekt som befinner sig i en avancerad fas med fas-2 data.

Med den nya strategin ska Promore Pharma sänka utvecklingskostnaderna för de två produktfamiljerna och avsevärt minska kapitalbehovet.

”Kontentan är att vi fokuserar på ett fåtal aktiviteter jämfört med vad vi tidigare har planerat”, förklarar Jonas Ekblom.

Omfattande marknad

Marknaden för bioaktiv sårbehandling beräknas att uppgå till 25 miljarder dollar, motsvarande cirka 218 miljarder kronor. Och en av Promores läkemedelskandidater beräknas att adressera en marknad värd cirka 10 miljarder dollar, motsvarande 87 miljarder kronor.

”Det är ett mycket spännande område eftersom de här är en enorm marknadsplats och för närvarande finns det mycket få förskrivningsprodukter. I just de områdena vi tittar på finns det inga läkemedelsprodukter i dag”, säger Jonas Ekblom.

Väljer bort dyr studie

ANNONS

Den uppdaterade strategin ger en ny inriktning i arbetet med bolagets två läkemedelskandidater.

För Promores läkemedelskandidat ensereptide ska bolaget genomföra en klinisk pilotstudie inriktat mot behandling av ärr på huden.

Detta görs i stället för att en betydligt dyrare fas-3 studie kopplat till för att hämma ogynnsamma sammanväxningar efter samma kirurgiska reparation av skadade senor, berättar Jonas Ekblom.

Uppdaterar och ökar användarvänlighet

Promores andra produkt ropocamptide, som används mot venösa bensår, ska uppdateras i syfte att öka den framtida användarvänligheten.

I nuläget är ropocamptide en tvåkomponentsprodukt. Det innebär att en läkare eller sjuksköterska skulle behöva blanda komponenterna själv innan den läggs på ett bensår.

Målsättningen är nu att utveckla en enkomponentsprodukt som inte kräver att användaren blandar ropocamptide själv.

”Så det är alltså inte att göra någon förändring av innehållet”, säger Jonas Ekblom.

ANNONS

Läs mer: Toppförvaltaren förklarar: Så hittar du börsvinnare >>

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS