Svenska havredrycksbolaget Oatly gör intåg på amerikanska börsen Nasdaq under torsdagen. Precis som Spotify väljer Oatly New York istället för Stockholm, och har en värdering på motsvarande 83 miljarder kronor.

ANNONS

Inför Nasdaq-debuten är teckningskursen satt till motsvarande mellan 125 och 141 kronor.

Oatly växer så det knakar. Bolaget från Lund, som grundades för 25 år sedan, lockar kändisar som tv-drottningen Oprah Winfrey och skådespelerskan Natalie Portman att investera i aktierna, skriver Di. 

Nya marknader

Allt eftersom världen vill ha växtbaserade alternativ i allt större utsträckning så utökas potentiella marknader i till exempel Asien och USA, även fast Europa fortfarande är den viktigaste marknaden för Oatly.

Hård konkurrens

I USA, där börsplanerna nu genomförs, är konkurrensen redan knivskarp samtidigt som nya uppstickare hela tiden kommer fram.

Det går dock redan bra för Oatly på den amerikanska marknaden, och bolaget är den näst största aktören av havredryck med en marknadsandel på omkring femton procent – där bolaget fick en rejäl skjuts av kaffekedjan Starbucks – som lanserade Oatlys havredryck över hela USA tidigare i år. Även den tidigare Starbucks-vd:n Howard Schulz har investerat i Oatly.

Backar på börsen

Samtidigt som Oatly alltså ska in på den amerikanska börsen så har andra bolag väntat på grund av det stormiga börsläget.

ANNONS
ANNONS

Nu ställer sig många frågan hur svensken kommer klara sig på den amerikanska börsen, sedan andra debutanter backat under våren.

Ett exempel är kryptoplattformen Coinbase som har sett sin aktie rasa med 30 procent sedan mitten av april.

Läs mer: Flera företag heta på havreindustri-gröten

 

 

 

 

ANNONS
ANNONS