Dagens PS

Nya planen - så ska Maersk nå målen

Maersk tar ledningen i grön omställning
På väg mot netto noll. Där ska Maersk vara år 2040. Ännu ett fartyg körs nu på grönt bränsle och 2027 ska 25 fartyg vara omställda. (Foto: Mads Claus Rasmussen/AP-TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 28 nov. 2024Publicerad: 28 nov. 2024

280 ton koldioxid. Per dag. Fraktjätten Maersk går före i omställningen och avslöjar nu nya satsningar i övergången till gröna bränslen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Danska sjöfarts-och logistikjätten Maersk har nu presenterat sitt senaste drag när det gäller omställningen till nya bränslen.

Nyligen namngivna A.P. Møller är ett 350 meter långt fartyg, som kompletterar en växande flotta av Maersk-fartyg som kan köras på såväl metanol som traditionella marina bränslen, skriver CNBC.

Maersks chef för Asien och Stilla havet, Ditlev Blicher, säger att de nya fartygen representerar den senaste tekniken för att minska utsläppen och så småningom ska ett nettonoll-läge för sjöfarten, i Maersks fall senast år 2040.

“Denna teknik gör det möjligt för industrin att gå från svarta bränslen eller fossila bränslen till vad vi kallar e-metanol, eller grön metanol, vilket avsevärt minskar koldioxidutsläppen för normal sjöfart”, säger Blicher.

Stora minskningar

Maerks definition av ”gröna bränslen” är bränslen som med minst 65 procent minskar utsläppen av växthusgaser på livscykelbasis, jämfört med fossila referensbränslen.

Även om metanol till stor del produceras av fossila bränslen, kan metanol även tillverkas av hållbara, förnybara energikällor, enligt International Renewable Energy Agency.

Från Maersk säger man att fartyg som körs på grön metanol kan spara upp till cirka 280 ton koldioxid per dag, vilket gör det till ett nyckelsteg i företagets mål att nå nettonollutsläpp 2040.

Grön metanol har även en lägre svavelhalt, vilket minskar utsläppen av svaveloxider, som bidrar till luftföroreningar och surt regn, enligt World Economic Forum.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

25 fartyg ska ställas om

Ditlev Blicher berättar att A.P. Møller är Maersks nionde dubbelbränslefartyg i en orderlinje där 25 fartyg ska vara färdiga 2027.

Enligt företaget kan ett utbyte av bara tolv av dess “normala” fartyg, med stora dubbelbränsle-metanolkärl som A.P. Møllers, spara 1,5 miljoner ton koldioxid, nästan dubbelt så mycket som hela Köpenhamn producerade 2022.

Maersk är världens största sjöfraktfartyg. Därigenom är man även en betydande trendsättare för global handel och andra företag väntas ta rygg på Maersk i omställningen.

I dag beräknas cirka 170 fartyg för en likartad omställning vara beställda av branschen globalt.

”Driver utvecklingen framåt”

“Maersk, branschen och vår kundbas driver utvecklingen framåt och investerar i den här tekniken,” säger Blicher och pekar på att Maersks kunder i allt större utsträckning försöker uppfylla egna mål kring utsläpp av koldioxid.

I Singapore, världens största bunkringshamn, välkomnar man Maersks initiativ.

“Vi är glada över att samarbeta med Maersk och ser fram emot att fortsätta våra ansträngningar för att göra Singapore till ett ledande nav för nya maritima bränslen”, sade Singapores minister för lag och transport, Murali Pillai, i ett uttalande torsdag.

ANNONS

Gott omen för ekonomin – containertrafiken ökar. Dagens PS

Maersk vd: Containerkris hotar julhandeln. Dagens PS

Fraktjätten Maersk höjer prognoser för 2024. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]