Danska öljätten Carlsberg ser under kvartal två minskade intäkter på runt 15 procent. Framförallt i Europa har marknaden varit tuff, uppger bolaget, medan företagets ställning i Kina och Ryssland har förbättrats. 

Volymtappet under kvartal två landar på 7,8 procent och de organiska intäkterna minskar med 14,6 procent, enligt preliminära siffror. Det framgår av ett pressmeddelande.

För det första halvåret har volymerna ökat med 7,7 procent och den organiska intäkten med 11,6 procent. Den organiska tillväxten i rörelseresultatet för perioden väntas bli 8,9 procent lägre.

ANNONS
ANNONS

I en beskrivning av marknaderna uppges det att Västeuropa hade en väldigt tuff start under andra kvartalet men att prestationen förbättrats mot slutet.

Kina har återhämtat sig starkt och vinsterna förbättrats avsevärt, medan Östeuropa har hittills varit mindre omfattat av pandemin på begränsad handelsexponering. Marknadsandelen i Ryssland har förstärkts ytterligare under kvartalet, uppger bolaget.

Carlsberg släpper den fulla delårsrapporten den 13 augusti.