Dagens PS

Lyxkrisen: Gucci tappar Kina 

Guccis moderbolag Kering går med förlust i Kina (Foto: Unsplash)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 24 mars 2024Publicerad: 24 mars 2024

Lyxbranschen går i kristider. Nu går Guccis försäljningskris i Kina igång som varningsklocka över hela lyxmarknaden. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det stormar i Lyxbranschen – och i veckan var det Gucci som störtdök på börsen, något Dagens PS tidigare rapporterat om

Kinas miljardförlust 

Lyxmarknaden har skakats av nyheter om att Gucci och dess moderbolag Kering går med en förlust på 9 miljarder dollar i marknadsvärde i Kina – detta efter en markant försäljningsminskning under hela det senaste kvartalet, något Bloomberg skriver om. 

Gucci, som står för hälften av Kering-koncernens intäkter och två tredjedelar av dess rörelseresultat, såg försäljningen sjunka med nästan 20% skriver The Guardian

Med det står Gucci nu i centrum för en avmattning som börjar synas över hela lyxsektorn. 

ANNONS

Senaste nytt

Nedgångens orsaker 

Den här smått oväntade nedgången i konsumtionen av lyxvaror bland kinesiska konsumenter har flera orsaker. 

Ökad arbetslöshet och en nedgång på fastighetsmarknaden är några. 

ANNONS

Dessutom har kinesiska lyxköpare blivit mer selektiva med sina inköp. 

“Jag har inte köpt några Gucci-väskor själv på åratal,” säger Wu Xiaofang, en 34-årig bankir som bor i Shanghai och som en gång var så förtjust i märket att hon köpte tre väskor under en resa till Italien 2016. 

“Den nya designen är dålig”, säger Wu till Bloomberg

Under ledning av Sabato De Sarno har Gucci försökt återuppliva intresset genom att introducera en mer minimalistisk estetik. 

Försök som alltså hittills varit mer eller mindre fruktlösa. 

Påverkan på lyxindustrin

Det är inte bara Gucci som känner av en nedgång. 

Andra lyxmärken, bland annat schweiziska klocktillverkare, rapporterar om minskade försäljningssiffror i Kina. 

ANNONS

Även om vissa märken som Prada och Hermes hittills lyckats stå emot trenden, skapar Guccis situation en övergripande osäkerhet på lyxmarknaden.

Som ett resultat av detta börjar nu flera lyxmärken bredda sin geografiska strategi med ökat fokus på marknader i bland annat Indien, Sydostasien och Mellanöstern. 

Läs också: Tiden är ute även för dessa lyxvaror. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS