Dagens PS

Klarna har historiskt höga kreditförluster – "Oetiskt"

Klarna har historiskt höga kreditförluster
Klarnas kreditförluster fortsätter att öka, och frågan är om det håller i längden. Foto: TT
Mia Jacobs
Mia Jacobs
Uppdaterad: 02 jan. 2022Publicerad: 30 dec. 2021

Klarna har “världshistoriens sämsta kreditkunder”. Det säger analytikern Peter Malmqvist enligt SvD. Företagets “köp nu, betala sen”-strategi ökar försäljningen – men håller det i längden?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Klarnas egen inställning är att man vill stå för “hållbara krediter”. Folk köper nu och betalar senare, vilket ökar försäljningen för e-handelsföretagen som använder företagets tjänster. Klarna står för eventuella kreditförluster.

Enligt SvD:s kartläggning ökar Klarnas kreditförluster med 83 procent under de första tre kvartalen 2021 jämfört 2020. De andra nyckeltalen kommer inte i närheten av det, så Klarna klarar inte att växa i samma takt som kreditförlusterna ökar.

“Hur jag än räknar på det kommer jag fram till att jag inte har sett något liknande tidigare”, säger Peter Malmqvist, oberoende aktieanalytiker till SvD. “Det är ett ohållbart system”.

Klarnas inställning provocerar

Mikael Zell, tidigare vice vd för Handelsbanken och numera styrelseordförande i Svenska Skeppshypotek är också han kritisk.

“Det provocerar mig att Klarnas vd säger att de har kreditförlusterna under god kontroll”, säger han enligt SvD. “Han ser bara kalkylen där räntor och avgifter är så höga att de tillåter en hög andel kreditförluster”, fortsätter Mikael Zell.

Klarna kommenterar via mejl till SvD genom kommunikationschefen Johan Gustafsson:

”Det är självklart så att kreditrisken är högre i gruppen förstagångsanvändare än bland frekventa användare, och en effekt av expansionen är att vi just nu har fler förstagångsanvändare än någonsin tidigare”, skriver han.

ANNONS

Mänskliga skäl att kritisera

Mikael Zell understryker att det inte bara finns ekonomiska skäl att kritisera affärsmodellen.

“Bakom varje procent ryms många, ofta unga, individer som har lockats in i köp de inte borde ha gjort, för att Klarna har gjort det så enkelt och normaliserat att handla rena konsumentvaror på kredit, säger han till SvD.

“Denna syn leder till stora problem för många individer. Jag tycker att det är en djupt oetisk hållning”, säger Mikael Zell.

Läs även: Nytt logistikcenter med fokus på miljö och automation 

Läs även: Klarna satsar på hub i Göteborg – ger 500 nya jobb 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS