Dagens PS

Europas bilindustri går som tåget

Den tyska bilindustrin är inte lika stark som den en gång var.
Den tyska bilindustrin är inte lika stark som den en gång var. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 11 dec. 2023Publicerad: 11 dec. 2023

Efter svackan under pandemin har Europas bilindustri återhämtat sig, med stora vinstmarginaler och rekordhöga vinster.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Bilindustrin är viktig inom Europas näringsliv. Cirka 14 miljoner människor arbetar direkt, eller indirekt inom bilnäringen, vilket motsvarar 6 procent av den europeiska arbetskraften, det skriver Teknikens Värld.

Hela 10 procent av Europas export är bilrelaterad. Nu skakas dock branschen av nya kinesiska elbilstillverkare.

Men även om det talas mycket om hotet från Kina går de europeiska biltillverkarnas affärer bättre än någonsin, det visar den europeiska bilindustrins bokslut.

Bilbolgens vinster

Förra året omsatte Volkswagen Group 279 miljarder euro, cirka 3 146,5 miljarder kronor, en ökning med 11,6 procent. Nettovinsten blev 22,1 miljarder euro, cirka 249,2 miljarder kronor, en ökning med 15 procent.

Stellantis-gruppen omsatte 180 miljarder euro, cirka 2 030 miljarder kronor, en ökning med 18 procent. Vinsten blev 19 miljarder euro, cirka 214,3 miljarder kronor, en ökning med 32 procent.

Mercedes-grupopen omsatte 150 miljarder euro, cirka 1 691,7 miljarder kronor, en ökning med 12 procent. Vinsten blev 20,5 miljarder euro, cirka 231,2 miljarder kronor. 

BMW:S omsättning blev 143 miljarder euro, cirka 1 612,7 miljarder kronor, en ökning med 28 procent, trots att 4,8 procent färre bilar såldes.

BMV:s vinsten blev 23 miljarder euro, cirka 259,4 miljarder kronor, en ökning med hela 46 procent.

ANNONS

Renault omsatte 46 miljarder euro, cirka 484,9 miljarder kronor, men gjorde en förlust på 338 miljoner euro, cirka 3 811,9 miljarder kronor.

Det beror på att ägarandelen i ryska Autovaz överlåtits till Ryssland, vilket skapade minus bland balansräkningens tillgångar. Rörelsevinsten blev dock 2,6 miljarder euro, cirka 29,3 miljarder kronor, det skriver Teknikens Värld.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: EU:s svek: Sämre klimatlag efter bilindustrins lobbying Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]