H&M tappade 21 procent av sin försäljning december-februari. Det var dock mindre än analytikerna väntat sig. 

Vintermånaderna blev tuffa för klädjätten Hennes & Mauritz. Försäljningen minskade med 21 procent i lokala valutor under perioden december-februari. Omsättningen sjönk 27,1 procent till 40 060 miljoner kronor, jämfört med 54 948 miljoner kronor samma period året innan.

”Det har varit jättetufft, på grund av den andra vågen där vi hade som mest 1 800 butiker stängda på många av våra viktiga marknader, plus omfattande restriktioner på de flesta marknader”, säger Nils Vinge, chef för investerarrelationer, till Dagens industri.

Tyskland har börjat öppna upp, vilket är positivt för H&M då landet är klädjättens enskilt största marknad, och antalet stängda butiker för H&M ligger nu på 900. Men även med öppna butiker påverkas H&M kraftigt.

”Det är också negativt så klart. Sverige har inte haft någon nedstängning men vi har ändå haft en kraftig nedgång i tillströmningen av kunder till butik”, säger Nils Vinge till Di.

H&M redovisar sin kvartalsrapport den 31 mars. Det väntas bli en storförlust med tanke på att H&M tappade 21 procent av försäljningen. 

ANNONS
ANNONS

Trots det steg H&M:s aktie på beskedet, eftersom att tappet förväntades bli högre. Hennes & Mauritz B handlades plus 1,14 procent vid 12-tiden på måndagen.