Svenska klädjätten H&M har nyss överraskat med en urstark resultatrapport, men det hindrar inte en våg av nya butiksstängningar.

ANNONS

I år kommer H&M att stänga ungefär 100 butiker netto och främst på etablerade marknader, skriver Fastighetsvärlden.

Tidningen konstaterar att företaget för 2023 planerar att öppna cirka 100 nya butiker. I första hand på tillväxtmarknader.

Samtidigt är bolagets ambition att bomma igen cirka 200 butiker.

H&M:s online-handel står för 30 procent av försäljningen

”H&M-gruppen har enligt avtal möjlighet att omförhandla eller avsluta cirka en tredjedel av hyreskontrakten årligen”, framgår det i artikeln liksom att antalet H&M butiker minskat med 307 på ett år.

Vidare skriver Fastighetsvärlden att omkring 70 procent av klädjättens totala försäljning sker i fysisk butik medan resterande cirka 30 procent av försäljningen är online-handel.

ANNONS
ANNONS

H&M:s aktie rusade på torsdagen på bolagets resultatrapport för första kvartalet i det brutna räkenskapsåret. Aktien stängde med en uppgång på hela 16,3 procent.

Läs mer om kvartalsrapporten på torsdagen, som överraskade alla: Skräller och rusar på urstark rapport [Dagens PS]