Dagens PS

Hermès slår marknadens förväntan med råge

hermès
Franska lyxvarumärket Hermès går som tåget (Foto: Hermès).
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 17 apr. 2023Publicerad: 17 apr. 2023

Franska lyxvarumärket Hermès visar starka siffror för årets första kvartal och är nu världens näst mest värdefulla lyxföretag.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hermès, varumärket bakom de ikoniska handväskorna Birkin och Kelly har nu ett börsvärde på 200 miljarder euro, 2 000 miljarder kronor. Det gör företaget till det näst mest värdefulla lyxbolaget i världen, efter giganten LVMH, skriver Robb Report.

Förra veckan redovisade både LVMH och Hermès sina rapporter för årets första kvartal.

Det allt tuffare ekonomiska tiderna är inget som syns i bolagens siffror. Tvärtom, Hermès ökade försäljningen med 23 procent under det första kvartalet, och LVMH ökade sin försäljning med 17 procent.

Det är ett resultat långt över marknadens förväntningar.

Hermès nådde historisk milstolpe

Bloomberg rapporterade att Hermès nu nått en historisk milstolpe då bolagets marknadsvärde för första gången överskrider 200 miljarder euro, 2 000 miljarder kronor.

Det är en imponerande bedrift av lyxvarumärket.

Bolagets starka resultat förstärkts av Kinas återhämtning där efterfrågan på mode och design i lyxklassen återigen tagit fart.

ANNONS

Det gör att Hermès nu är det näst mest värdefulla lyxvarumärket i världen, efter konglomeratet LVMH som för närvarande värderas till 420 miljarder euro, 4 200 miljarder kronor.

ANNONS

Senaste nytt

4 miljoner för en Birkin

Hermès skiljer sig från andra varumärken i samma kategori med sin höga efterfrågan på märkets handväskor som kunderna är beredda att betala stora summor för.

För den eftertraktade handväskan Birkin, börjar priserna på ungefär 7 000 euro, cirka 80 000 kronor, och för en sällsynt variant får kunden vara beredd på att betala upp till 350 000 euro, alltså närmare 4 miljoner kronor.

Efter pandemin har lyxmarknaden tagit fart ordentligt.

Hermès och LVMH har ökat exceptionellt, men företag som Burberry och Hugo Boss har också sett ökad tillväxt under årets första kvartal.

Med sitt höga marknadsvärde har Hermès nu inte bara befäst sin position som ett kraftpaket inom lyxsektorn, utan har också visat den varaktiga attraktionskraften och motståndskraften hos high-end designermärken i tider av ekonomisk motgång.

Läs mer: Världens rikaste blir ännu rikare

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS