Initiativ från både regeringar och branschen har resulterat i en explosionsartad tillväxt av hållbarhetsfonder. Men enligt förvaltarjätten Blackrocks före detta hållbarhetschef är gröna fonder bara marknadsföring utan någon riktig förändring.

I en opinionsartikel i USA Today hävdar Tariq Fancy, före detta chef över hållbara investeringar på Blackrock, att hållbarhetsfonder inte bidrar till att lösa världens klimatproblem.

”När allt kommer omkring är hållbar investering inte mycket mer än marknadsföringshajp, PR-spinn och falska löften”, skriver Tariq Fancy.

 Cynisk varumärkespositionering

Greenwashing – det vill säga att förmedla ett falsk intryck av en företeelse är klimatvänlig – är ett tydligt exempel på hur hållbarhetsfonderna har trampat snett, enligt Tariq Fancy.

Han pekar på att flera gröna fonder i stort är redan befintliga fonder fast nu positionerade i marknadsföringen som ett hållbart alternativ.

En företeelse som även har förekommit på den svenska marknaden.

Samtidigt har hållbarhetsfonder ertappats med att investera i oljebolag och stora utsläppare, exempelvis inom modebranschen. Ett fenomen som även har uppdagats i Sverige.

ANNONS
ANNONS

“Riskchefer är fokuserade på att skydda deras portföljer från potential skada gjord av ett sämre klimat snarare än att bidra till att förhindra att skadan sker från början”, skriver Tariq Fancy.

Staten måste kliva in

För att lösa problemet menar Tariq Fancy att en fri marknad där hållbarhetsregleringar täcker alla typer av investeringar inte fungerar.

Samtidigt flyttar det påstådda hållbarhetstänket inom investeringar fokuset från att skapandet av verkligt hållbara lösningar.

”För att reparera systemet och förhindra en växande katastof behöver vi en regering som klarar upp reglerna”, avslutar Tariq Fancy.

Läs mer: Få av fonderna klarar nya krav – ”Oroväckande att så få fonder är mörkgröna” [Dagens PS]  >>