Finska VR är inte rädda för Sveriges tågkaos. Tågbolaget, som är landets motsvarighet till SJ, tar i år över flera tågresor i Sverige. Den senaste som tas över är MTRX som går mellan Stockholm och Göteborg.
Finska "SJ" ger sig in i svenskt tågkaos
Mest läst i kategorin
Ibland brukar man säga att något “går som tåget”, men frågan är om begreppets innebörd verkligen är densamma i dag. Svensk tågtrafik präglas i dag av förseningar, inställda avgångar och nedlagda rutter.
En, för Sverige, ny aktör vill vara med och leverera bättre tågresor till svenska tågresenärer. Finska VR tar bland annat över Norrtåg i norra Sverige och man tar nu över MTRX som kör mellan Stockholm och Göteborg, skriver Dagens Nyheter.
“Vi har begränsade möjligheter att växa i Finland. Därför är den svenska marknaden väldigt intressant”, säger det statliga ägda tågbolagets vd Elisa Markula.
Vy Tåg tappade Norrtåg
Vy Tåg, som tidigare körde tågtrafiken i norra Sverige, förlorade nyligen avtalet med Norrtåg, som lämnar över till VR Sverige, det finska tågbolagets dotterbolag i Sverige, rapporterade SVT.
Från och med december 2025 och tio år framåt kommer det vara VR Sverige, ett dotterbolag till det finska kollektivtrafikbolaget, som får köra åt Norrtåg.
“VR hade det vinnande anbudet. Det är alltid priset som avgör på sista raden men sammantaget tror vi att vi kommer att kunna fortsätta att utveckla servicen bra med VR”, säger Norrtågs vd Joakim Berg.
Tågkaos skrämmer inte VR
Den statliga finska VR-koncernen har växt snabbt i Sverige genom flera vunna kollektivtrafikupphandlingar. Övertagandet av MTRX innebär att man bryter ny mark och ger sig in i den helt kommersiella trafiken.
“Vi vet mycket väl hur det ser ut på den svenska järnvägen. Men MTRX har visat att det är möjligt att ha högre punktlighet och nöjdare resenärer än andra operatörer på den här sträckan. Men vi vet också att ingen infrastruktur kan vara perfekt, varken i Sverige eller i Finland”, säger Elisa Markula.
Klär om tåg för att stärka varumärket
Totalt ska VR köra 126 avgångar i veckan mellan Sveriges andrastad och huvudstaden. Första avgången var i måndags. De röda tågen håller på att kläs om i grön kostym för att likna de finska tågen.
“Det är förstås ett stort steg för oss i Sverige. Det är första gången vi går in på trafiken som är marknadsbaserad och finansieras helt av biljettförsäljning. Det är spännande och jag är väldigt glad över detta”, säger Elisa Markula.
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.