Finansinspektionen, FI, utreder Swedbank efter teknikhaveriet som ledde till att kunder drabbades av minuskonton.

ANNONS

Swedbank berättar i ett pressmeddelande att banken nu är föremål för en granskning från Finansinspektionen, FI.

Tillsynsmyndigheten vill kartlägga bakgrunden till de händelser som gjorde att kundernas konton visade på minus.

Banken uppger att den löpande under och efter incidenten informerade FI gällande sina rutiner.

Swedbanks vd välkomnar FI:s kartläggning

”Swedbank hade natten mellan den 28 och 29 april en större IT-incident som drabbade våra kunder. Det ser vi mycket allvarligt på och vi vidtar kraftfulla åtgärder för att detta inte ska kunna hända igen. Vi välkomnar Finansinspektionens initiativ att kartlägga händelseförloppet”, säger Jens Henriksson, vd och koncernchef på Swedbank.

Det tog banken ungefär ett och ett halvt dygn att få bukt med teknikstrulet och ytterligare flera dagar innan alla kunders konton återställts.

Medan banken uppgav att det hela berodde på en ”IT-störning” orsakad av en ”systemuppdatering” var vreden stor bland tusentals kunder på Swedbanks sida på Facebook. Vissa berättade att de låg tusentals kronor back på kontot. I några fall rörde det sig om minus på sex- och till och med sjusiffriga belopp.

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Kaos på Swedbank – pengar puts väck för kunder [Dagens PS]

Läs även: Swedbank ångerfullt efter it-haveriet [Dagens PS]