Tjurmarknaden kan vara över när det gäller viktiga metaller till batterier, konstaterar sajten Oilprice. På längre sikt kan det fortfarande vara lönsamt att investera i viktiga batterimetaller. Men litium, nickel och kobolt kan komma att sjunka i pris snart.

ANNONS

Investeringarna i och förväntningarna på viktiga batterimetaller har stigit snabbare än efterfrågan, konstaterar Oilprice med hänvisning till en rapport från Goldman Sachs.

Lönsamma blir batterimetaller inte igen förrän 2024, tror investmentbanken. Just nu kommer marknaden att korrigeras nedåt. Det gäller särskilt litium.

Goldman Sachs tror att litium kan sjunka från dagens 54 000 dollar per ton till 16 000 dollar per ton nästa år. Kobolt tror man går ner från dagens 80 000 per ton till 59 500 per ton nästa år, och nickel riskerar också att gå ner en del i pris, men det är oklart hur mycket.

Batterimetaller kommer att stiga igen – utmaning

2024 tror de flesta emellertid att batterimetallerna kommer att gå upp igen, och att priserna fortsätter att stiga genom hela decenniet.

För omställningen kan det vara en bra sak med sjunkande priser. Den riskerar annars att sakta in om batterierna blir dyra att tillverka. Redan förra året bidrog flaskhalsar tillsammans med stigande metallpriser till svårigheter i framför allt elbilsbranschen att tillverka de fordon man har lovat marknaden.

ANNONS
ANNONS

Globalt slog elbilarna alla tidigare rekord förra året och efterfrågan är fortsatt hög i första kvartalet 2022. Bara förra året såldes 6,6 miljoner elbilar. Som en jämförelse så var motsvarande siffra 2012 120 000. Det som hotar utvecklingen är just stigande metallpriser, konstaterar Oilprice.

Läs också:

Leverantör i bilbranschen vill bort från Kina [Dagens PS]
Dyrare batterier allt större problem för bilbranschen [Dagens PS]