Ericssons besked att de lagt ett rekordbud på molnbolaget Vonage tas inte emot nådigt av börsen. Aktien sjunker drygt 3,5 procent. 

ANNONS

Om köpet genomförs blir det det näst största hittills av ett svenskt företag. Enligt uppgifter i Dagens Industri finansieras köpet genom befintliga likvida medel, och hamnar på motsvarande 55,5 miljarder kronor. Ericsson har lagt ett bud på 21 dollar per aktie, motsvarande en premie på 28 procent jämfört med Vonages stängningskurs på fredagen.

Erbjuda nya tjänster

Ericssons vd, Börje Ekholm, säger på en analytikerkonferens att han tycker att affären är helt rätt, och att man genom att kombinera Ericsson och Vonage kommer att kunna erbjuda nya tjänster inom till exempel tillverkningsindustrin och inom ambulanssjukvården.

När konkreta exempel efterlystes sa han:

””Man kan till exempel styra dataöverföringshastigheten hos enskilda enheter, exempelvis mobiltelefoner, vilket innebär att man kan kontrollera hur mycket latency som används i nätverket för individuella enheter”.

Ekholm sa också att det går att driva många olika sorters tillämpningar där det finns behov, och att det kan handla om att garantera hastigheten inom vissa typer av applikationer, som tillverkningsprocesser eller inom hälsovård där man behöver hög prestationsnivå. Exemplen gäller de gränssnitt som Vonage och Ericsson ska kunna erbjuda tillsammans som inte finns idag.

”Vi har testat sådant här tillsammans med tjänsteleverantörer under ett par år för att se dem fungera i verkligheten. Det vi då har sett är behovet av ett ekosystem av utvecklare, som verkligen kapitaliserar på möjligheterna inom sådana gränssnitt”, säger Ekholm.

”När vi sätter det här i händerna på utvecklare nu, i liten skala, börjar de se väldigt annorlunda tillämpningar. Vi tror att det här bara är början på kapitalisering på den typen av tjänstekvalitet-API:er i nätverket”, fortsätter han.

ANNONS
ANNONS

Unikt positionerade

När Ekholm fick frågan om hur Vonage står sig på en marknad där en del av konkurrenterna investerar stort i forskning och utveckling och med hög förvärvsintensitet svarade han att Vonage styrka ligger i vissa high value API:s (ungefär högmarginalssegment), och att det är det viktigaste användningsområdena för Ericsson.

”Det vi kan bidra med är nätverksförståelse, där ser vi ingen i dag med samma kapacitet. Vi är unikt positionerade, och har redan ett globalt fotavtryck och vet vad som kan göras med nätverket, vad som kan presenteras och exponeras där”, säger Börje Ekholm.

Läs även: Ericsson gör jätteaffär på 55 miljarder [Dagens PS ]