Dagens PS

Efter broolyckan: Besättningen strandad på fartyget

Två månader efter broolyckan i Baltimore pågår arbetet med att rensa upp i förödelsen i USA:s mest trafikerade hamn. Allt medan besättningen på lastfartyget Dali är fast ombord.
Två månader efter broolyckan i Baltimore pågår arbetet med att rensa upp i förödelsen i USA:s mest trafikerade hamn. Allt medan besättningen på lastfartyget Dali är fast ombord. (Foto: Mark Schiefelbein/AP/TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 19 maj 2024Publicerad: 19 maj 2024

De arbetade på lastfartyget som kraschade in i en bro i Baltimore tidigare i år. Sju veckor senare befinner de sig fortfarande ombord och får inte lämna fartyget. Här läser du varför.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det har benämnts som den “största förlusten i marin historia”. Haveriet som i mars i år tog sex människoliv och lamslog den amerikanska staden Baltimore.

Två månader senare pågår arbetet med att rensa upp i förödelsen i USA:s mest trafikerade hamn. Allt medan den globala handeln blöder rekordhöga belopp.

Däribland bilbranschen och biltillverkare som Nissan, Toyota, GM, Volvo (börskurs Volvo), Jaguar Land Rover och VW.

Svävar i limbo

Bortom de ekonomiska och industriella konsekvenserna svävar besättningen ombord på containerfartyget som orsakade olyckan i ovisshet.

Ända sedan deras fartyg Dali, kraschade in i bron den 26 mars i år är nämligen de 21 besättningsmedlemmarna ombord – förbjudna att lämna.

Skälet till det är att internationella sjöfartsregler stipulerar att fartyget efter olyckan måste vara bemannat.

ANNONS

Senaste nytt

Sjömän måste vara ombord

ANNONS

Detta då ett massivt fartyg som den 984 fot långa, 106 000 ton tunga Dali kräver konstant vård – även om det inte rör sig.

“Man kan ta in vatten. Det finns maskiner som går… varje gång maskiner är igång finns det en viss risk att något går sönder och orsakar en brand eller något liknande. Så sjömän måste vara ombord och redo att hantera dessa olika faror. Och det är enligt lag”, säger Philip C. Schifflin Jr., ansvarig på centret för marint försvar till CNN.

Utgångna visum

Som tillägg till det undersöker FBI fortsatt det inträffade. För besättningen har det bland annat inneburit att deras mobiltelefoner beslagtagits, vilket orsakat oro och rädsla för straffrättsligt ansvar.

De har även tvingats uthärda en serie kontrollerade explosioner sedan en massiv bit av bron fastnat ovanpå skeppets för. En ständig påminnelse om det inträffade och de kollegor de forfarande sörjer.

Vidare har deras amerikanska visum gått ut i processen.

De har följaktligen fastnat i en rävsax av regelverk och komplikationer som det kan ta veckor – i värsta fall – månader att reda ut.

Fakta om broolyckan i Baltimore

Det var under natten mot tisdag, klockan 01:27 den 26 mars 2024, som kollisionen med bron rapporterades in. Kustbevakning och räddningstjänst sattes omedelbart in.

Bron var under reparation vid olyckstillfället och personal befann sig på plats. Ekolod visade även att det fanns fordon i vattnet efter olyckan.

Fartyget Dali, ägt av Grace Ocean Pte, tappade framdrivningen av oklar anledning när det lämnade hamnen.

Besättningen larmade myndigheterna om att de tappat kontrollen över fartyget och kolliderade sedan med en bropelare. Bron föll samman och både bilar och människor störtade i floden nedanför bron.

Källa: Autonews, BBC och CNN.

ANNONS

Läs mer:

Notan för kollapsade bron: “Största förlusten i marin historia”. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS