Dagens PS

Converse tvingas till nedskärningar

Basketskorna från Converse känns igen av de flesta. Men företaget har varit dåligt på att följa ungdomstrender, vilket resulterat i en sjunkande försäljning. (Foto: Unsplash) Närbild på fötter iklädda gula basketskor från Converse. (Foto: Unsplash)
Basketskorna från Converse känns igen av de flesta. Men företaget har varit dåligt på att följa ungdomstrender, vilket resulterat i en sjunkande försäljning. (Foto: Unsplash)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 16 maj 2024Publicerad: 16 maj 2024

Stora kostnadsbesparingar väntar skotillverkaren Converse som pressas hårt av sin huvudägare Nike efter en kraftigt sjunkande försäljning de senaste åren. Nu måste företaget ta till drastiska metoder för att säkra sin egen överlevnad.

ANNONS

Mest läst i kategorin

De allra flesta av oss har säkert en relation till de klassiska skorna från Converse. Men bistra tider väntar nu bolaget som måste dra åt svångremmen för att säkra sin egen framtid, rapporterar Fortune.

Skotillverkaren Nike, som länge har varit den ledande giganten inom sneakervärlden, kämpar för att återfå fotfästet efter att ha genomfört en besparingsplan på hela två miljarder dollar. Besparingar som nu också drabbar dotterbolaget Converse som får känna av den bistra effekten av företagets nedskärningar.

Tvingas säga upp personal 

Enligt Fortune har Converse meddelat att de planerar att säga upp två procent av sin arbetskraft som resultat av besparingarna. Dessa åtgärder är en del av Nikes bredare plan för att dra ner på kostnader, strama åt leveranser, öka användningen av automation och omstrukturera ledningen.

Även om Nike har en imponerande marknadsvärdering på 137,5 miljarder dollar, motsvarande drygt 1 468 miljarder svenska kronor, visar de senaste siffrorna att företaget börjar förlora mark mot en allt tuffare konkurrens.

Under pandemin har nya vanor gynnat industrin, med varumärken som Hoka som har tagit täten. Adidas har också sett en kraftig ökning i försäljningen av sina klassiska Samba- och Gazelle-modeller, vilket har påverkat Nikes försäljning av Air Force och Air Jordan.

Converse huvudkvarter i Boston, USA. (Foto: Wikipedia)
Converse huvudkvarter i Boston, USA. (Foto: Tlc3707, CC BY 3.0 https://creativecommons.org/licenses/by/3.0, via Wikimedia Commons)
ANNONS

Senaste nytt

Nya produkter har inte hjälpt

För Converse är situationen liknande. Trots att de ägs av Nike har de inte undgått nedgången. En del av problemet är att de har varit långsamma med att anpassa sig till trender som tilltalar yngre konsumenter. Detta är en utmaning som också Nike som helhet möter.

ANNONS

För att hantera den ökande konkurrensen har Nike försökt svara med att introducera nya produkter och justera sin försäljningsstrategi. Men trots sina försök att locka tillbaka konsumenterna, står företaget inför en tuff väg framåt.

Medan Nike fortfarande är ett ledande varumärke inom branschen, måste de nu kämpa för att sticka ut bland en alltmer diversifierad marknad där fler och fler konsumenter letar efter alternativ till de traditionella jättarna.

I slutändan ligger det på Nike att hitta nya sätt att differentiera sig och återfå konsumenternas förtroende och intresse.

Visste du detta om Converse?

Det amerikanska skoföretaget Converse grundades 1908 i Malden, Massachusetts av Marquis M Converse. Skorna hade gummisulor och blev därför snabbt populära bland amerikanska basketspelare som tyckte att skorna var sköna och gav ett bra grepp på planen. I början av 40-talet började de användas av den amerikanska militären och blev för många patriotiska symboler. Under 70-talet blev Converse vanliga attribut bland många populära rockband och nådde på så sätt ungdomskulturen.

 

Läs även:

Trump: Nu kan du gå i mina skor!

Nike stämmer konkurrenter för patentbrott

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter på Dagens PS som bland annat bevakar världen och politiken.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter på Dagens PS som bland annat bevakar världen och politiken.

ANNONS
Relevance Communication Nordic AB 
– Noterat på Nordic SME sedan 2017 

Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB)
– Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
pension
Spela klippet

Experten: Så får du högre pension, genom att sänka din lön

Att sänka sin lön för att få en högre pension kan låta bakvänt, men det handlar om smart planering. Felicia Schön är privatekonom på nätbanken Avanza. ”Det finns några mindre välkända knep man kan ta till”, säger hon i videoklippet ovan. MISSA INTE: Äldrefällan: Bankens knep för att komma åt din tjänstepension Så får du […]