Dagens PS

Centrala råvaror på reträtt – över hela Europa

diesel och nafta
Diesel och nafta är två centrala råvaror mitt i en dramatisk omvandling som påverkas hårt av lågkonjunkturen. (Foto: Tore Meek/NTB/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 06 nov. 2023Publicerad: 06 nov. 2023

Diesel och nafta är två centrala råvaror mitt i en dramatisk omvandling. När lågkonjunkturen krockar med miljöprioriteringar påverkar det båda starkt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En 42 ton tung batteritruck i LKAB:s gruva i Kiruna är en symbol. LKAB ska gå från att årligen förbruka 40 miljoner liter diesel till att helt gå på el.

”Arbetsmiljön kommer att bli mycket bättre”, säger Rebecca Smedqvist, produktionschef på LKAB berg och betong, till TV4.

Diesel högst i Europa

Ett annat skäl är, naturligtvis, de höga bränslekostnader dieseln för med sig.

Reduktionsplikten har gjort svenska dieselpriser till de högsta i Europa, konstaterar Konjunkturinstitutet KI i en färsk utredning, enligt SR.

När regeringen väljer att sänka reduktionsplikten vid årsskiftet blir dieseln cirka fem kronor lägre per liter, enligt KI.

Frågan är om det kan vända trenden för dieseln. Dieselförbrukningen minskar kraftigt i euroområdets största ekonomier.

ANNONS

Senaste nytt

Sjunker rejält

ANNONS

Enligt OECD Europa kommer konsumtionen att sjunka rejält i år, och det är inte av miljöskäl utan på grund av lågkonjunkturen.

“Europas svaga ekonomiska tillväxt har drabbat tillverkningssektorn hårt”, säger Alan Gelder, vice vd för raffinering, kemikalier och oljemarknader på konsultföretaget Wood Mackenzie Ltd, till Bloomberg.

Samma utveckling ser marknaden när det gäller nafta, som används för att tillverka allt från medicinsk utrustning till tuggummi.

Nafta får sin lägsta nivå sedan 1975, enligt OECD.

Väljer annat

En del av utvecklingen förklaras av långsiktiga trender.

Inom EU har kunder länge föredragit bensindrivna alternativ före dieseln och elbilarna har naturligtvis också slagit mot dieselkonsumtionen.

Europas ekonomiska nedgång är också en väsentlig faktor. Inköpschefsindex går ner och EU:s största ekonomi, Tyskland, krympte förra kvartalet och riskerar recession.

ANNONS

Låg efterfrågan nafta

När det gäller nafta är siffrorna än mer brutala än för diesel.

Konsumtionen kommer att falla mer än en fjärdedel i år jämfört med 2021, till 844 000 fat per dag vilket är den lägsta nivån på 48 år, enligt Ciaran Healy, oljemarknadsanalytiker vid International Energy Agency.

Petrokemijätten Basf hänvisar sin lägre produktion till “lägre efterfrågan till följd av hög inflation, höjda räntor och en förnyad ökning av naturgaspriserna” på tisdagen.

Europas fem största ekonomier – Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Italien och Spanien – visar alla en nedgång i efterfrågan på diesel.

Näst mest i världen

I Frankrike minskade dieselförsäljningen med 13,4 procent i september jämfört med ett år tidigare, i Tyskland väntas den totala oljeefterfrågan minska med cirka 90 000 fat per dag i år.

Det är en större minskning än i något annat land i världen förutom Pakistan, konstaterar Bloomberg lakoniskt.

ANNONS

Nästa år?

Ingen ljusning. För Europa är “utsikterna för 2024 fortfarande svaga för båda produkterna”, säger Wood Mackenzies Alan Gelder.

Relaterad läsning:

Dieselpriset lägst i Polen – högst i Sverige – Dagens PS

KI: Då kan dieselpriset sänkas med 5 kronor – Dagens PS

Dieselbilar omkörda av elbilar – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS