Dagens PS

Revolutionrace succédebut – Pernilla Nyrensten historisk

Revolutionrace
Pernilla Nyrensten, grundare och vd för Revolutionrace. (Foto: Press)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 16 juni 2021Publicerad: 16 juni 2021

Revolutionrace gjorde succé i börsdebuten – och Pernilla Nyrensten blev den första kvinnan att grunda och ta ett bolag till huvudlistan i Stockholmsbörsens historia.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Revolutionrace säljer färgglada friluftskläder genom e-handel och startades av Pernilla Nyrensten och hennes make Niclas i garaget i Borås. Sedan dess har de vuxit rejält – helt organiskt.

Pernilla Nyrensten blev under onsdagen första kvinna på de 160 år som Stockholmsbörsen funnits att som grundare och vd ta ett bolag till huvudlistan när Revolutionrace gjorde debut.

Steg med 15 procent i börsöppningen

Revolutionrace har nu ett börsvärde på 10 miljarder kronor. Aktien hade en teckningskurs på 75 kronor, men steg 15 procent i börsöppningen för att sedan falla tillbaka något. På onsdagseftermiddagen handlades aktien strax över 83 kronor, en ökning på 11 procent jämfört med teckningskursen.

“Idag är det en glädjens dag för alla oss som jobbar på Revolutionrace. Jag är oerhört stolt över det vi hittills skapat tillsammans med våra kunder, våra fantastiska ägare och anställda. Det är så stort och mäktigt på alla sätt. Nu är vi redo att skriva ett nytt kapitel i vårt bolags historia”, sa Pernilla Nyrensten i ett pressmeddelandet på onsdagsmorgonen.

Pernilla och Niclas Nyrensten sålde aktier för 630 miljoner kronor i samband med börsnoteringennoteringen. De har dock kvar aktier motsvarande 26,5 procent av aktierna i Revolutionrace. Försäljningen och aktieinnehavet ger grundarparet en förmögenhet på 3,1 miljarder kronor.

Altor cashade in – investerade 2017

Även riskkapitalbolaget Altor tjänade rejält med pengar vid börsnoteringen. Harald Mix bolag sålde aktier för 1,9 miljarder kronor men är kvar som största ägare med 40 procent av kapitalet, efter att ha investerat i Revolutionrace redan 2017.

ANNONS

Nu tänker Revolutionrace fortsätta växa.

”Vi vill bli ett riktigt globalt varumärke. Ett nytt svenskt exportunder. Som Ikea gjorde möbler tillgängliga, och Spotify gjort musik tillgängligt, vill vi göra kvalitativa, multifunktionella produkter tillgängliga. Ta den svenska allemansrätten ut i världen”, sa Pernilla Nyrensten, grundare och vd för Revolution Race, i en intervju med Di Digital nyligen.

Läs mer: Kvinnor äger få procent av svensk e-handel

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS